Resumen:
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[EN] The establishment of performance as an artistic language in the second half of the 20th century gave birth to a new form of interaction with the public. People being already familiar with traditional arts such as ...[+]
[EN] The establishment of performance as an artistic language in the second half of the 20th century gave birth to a new form of interaction with the public. People being already familiar with traditional arts such as painting, sculpture and drawing, this art introduced a new and different communicative relationship between artist and audiences. It is an art that is defined as the one in which the artist’s body constitutes the materiality of the work, taking place in a determined time and place in the presence of an audience, intended to be ephemeral. Although being a recent language, we can observe it unfolding into reperformances, works that are not developed by the body of the artist itself, but by the audiences instead. This is what takes place in the exhibition Terra& Comunal (Communal Land) by Marina Abramović, presented at SESC Pompéia in São Paulo between March and May, 2015. The show is divided into three sections: the retrospective of her works, conversations with visitors and students, and a previously unreleased work. This last proposal presents the public executing the Abramović Method which consists of smooth, small and slow movements while interacting with crystals. During the action that takes two hours and a half, the artist is present virtually through a video in which she gives orders to the participants and conducts physical and respiration exercises, before they adventure themselves into the space destined to perform four actions that have been previously planned: sitting beside crystals, walking slowly, laying between crystals and standing in front of crystals. This work makes us think over the transformation of what we know as performance into something new still unnamed, where the presence of the artist is a virtual form and interactions occur among the participants in the collective experience.
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[ES] El establecimiento de la performance como lenguaje artístico en la segunda mitad del siglo XX dio lugar a una nueva forma de interacción con el público. Familiarizado con las artes tradicionales como la pintura, ...[+]
[ES] El establecimiento de la performance como lenguaje artístico en la segunda mitad del siglo XX dio lugar a una nueva forma de interacción con el público. Familiarizado con las artes tradicionales como la pintura, escultura, dibujo y grabado, este arte presenta uma diferente relación comunicativa entre el artista y el público. Es un arte que se caracteriza por tener el cuerpo del artista como la materialidad del trabajo en el tiempo y lugar determinados en presencia del público, de modo a ser efímera. Aunque un lenguaje reciente, observamos um desdoblamiento de suyo en reperformances y trabajos realizados no por el cuerpo del artista, pero por el público. Esto es lo que sucede en la exposición "Terra Comunal" de la artista Marina Abramovic celebrada en el SESC Pompéia en São Paulo entre marzo y mayo de 2015. Dividido en dos partes, la retrospectiva de la obra y el trabajo inédito, la propuesta está en el público ejecutar el método que toma el nombre del artista en movimientos tranquilos, quietos y lentas e interactuar con cristales. En la acción de 2h30, la artista se hace presente virtualmente a través de un video en el que ordena y conduce ejercicios físicos y de respiración para los participantes, antes de aventurarse en el espacio destinado a celebrar cuatro acciones que se han elaborado: sentarse al lado de cristales, caminar lentamente, acostarse en la cama con los cristales y se parar frente a los cristales. El trabajo nos hace reflexionar sobre la transformación de lo que llamamos performance, tal vez para algo aún sin nombre, cuya presencia de la artista es una forma virtual y las interacciones ocurren entre los participantes en la experiencia conjunta.
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