Resumen:
|
[EN] Graffiti includes different modalities which go from direct action –“Writing”, “Subway Art”, “Hip Hop Graffiti”I to indirect graffiti, promulgated on its own artistic field as “Stencil Art”, going through the new ...[+]
[EN] Graffiti includes different modalities which go from direct action –“Writing”, “Subway Art”, “Hip Hop Graffiti”I to indirect graffiti, promulgated on its own artistic field as “Stencil Art”, going through the new labels of “Postgraffiti”, “Neografitti”, “Street Art” or “Urban Art” of the end of the 0s, until the current animated graffiti, perhaps the last link of the chain, where craftwork finds a digital ally. We will analyse the work of some artists and illustrators who, not satisfied with only painting walls, have dedicated a long time and effort to create animations “stock motion” with graffiti. This is the case of Blue’s animated graffiti, or Insa’s animated Gifs, which can only be visualized in the Web. Other artists conceive the graffiti as an integral part of the work which afterwards will be envisioned in a different support from the wall in which it was gestated. As examples of it we find the photographs of Alexander Orion, also author of a performance of “urban cleaning” in Sao Paulo, or the interactive graffiti of Sweza, in which the interaction of a pedestrian provided with a QR code of a Smartphone is required to visualize the work the artist proposes. We will end up with a critical reflection around the esthetical and conceptual connotations of the handcrafted graffiti and the animated graffiti of last generation.
[-]
[ES] El Graffiti incluye diferentes modalidades que van desde la acción directa -el Writing, el Subway Art, el Hip Hop Graffiti- al graffiti indirecto promulgado dentro del propio ámbito artístico como es el Stencil Art, ...[+]
[ES] El Graffiti incluye diferentes modalidades que van desde la acción directa -el Writing, el Subway Art, el Hip Hop Graffiti- al graffiti indirecto promulgado dentro del propio ámbito artístico como es el Stencil Art, pasando por las nuevas etiquetas de Postgraffiti, Neograffiti, Street Art o Arte urbano de finales de los 90, hasta el graffiti animado actual, quizás último eslabón de la cadena, donde la artesanía encuentra un aliado digital. Analizaremos la obra de algunos artistas e ilustradores que, no conformes solamente con pintar paredes, han dedicado mucho tiempo y esfuerzo a realizar animaciones ‘stock motion’ con graffiti. Tal es el caso de los graffiti animados de Blu, o los Gif animados de Insa, que sólo se pueden ver en la Web. Otros artistas conciben el graffiti como parte integrante de la obra que posteriormente será visionada en un soporte diferente al muro donde fue gestado. Son un ejemplo las fotografías de Alexander Orion, autor también de una performance de ‘limpieza urbana’ en San Paulo, o los graffiti interactivos de Sweza, en los que se requiere la interacción del peatón provisto de un lector QR de un smartphone para visualizar la obra que nos propone el artista. Terminaremos con una reflexión acerca de las connotaciones estéticas y conceptuales de los graffiti artesanales y los graffiti animados de última generación.
[-]
|