Resumen:
|
[EN] The purpose of the research was the study of the creative process of Dominique Gonzalez-Foerster. She will do a retrospective exhibition next September in the Center Pompidou. The French artist works the video and the ...[+]
[EN] The purpose of the research was the study of the creative process of Dominique Gonzalez-Foerster. She will do a retrospective exhibition next September in the Center Pompidou. The French artist works the video and the installation – exhibition. Her work has direct relation with the theatre and the literatura, especially with the writer Enrique Vila-Matas in which novels she appears. For analyze these relations we have placed in the point of view of the player. Through the elements of the game: the creation of histories, toys and spaces of game, we have done a comparative study of the elements that are common to the plastic arts and the theatre and that are directly related to Gonzalez-Foerster's work. The works with which we have worked are the exhibitions: Double Terrain de Jeu. Pavillon/Marquise, Sao Paulo’s Bienal, 2006, Turbine Hall 205 in the Tate Gallery, 200 , Nocturama en el MUSAC, 200 , Chronotopes Dioramas in the DIA in New York, 2010, and Hotel Splendide in the Cristal Palace of Madrid, 2014. During the research you could have seen that Dominique Gonzalez-Foerster creates a fiction world, as it happens in the games of situation, from a context you play at being or living different. She develops a spatial dramaturgy with the creation of a background of an epoch or a situation. Before that, she realizes a previous study on writers and artists who already have treated or who are of the above mentioned epoch or place from the literature, cinema and photography that then they will include in her installation – exhibition. Dominique Gonzalez-Foerster, through the objects that have served her to make the installation – exhibition like this a part of her memories, creates new souvenirs in the visitors.
[-]
[ES] El propósito de la investigación fue el estudio del proceso creativo de Dominique Gonzalez-Foerster, que realizará una exposición retrospectiva el próximo mes de septiembre en el Centro Pompidou. La artista francesa ...[+]
[ES] El propósito de la investigación fue el estudio del proceso creativo de Dominique Gonzalez-Foerster, que realizará una exposición retrospectiva el próximo mes de septiembre en el Centro Pompidou. La artista francesa trabaja el vídeo y la instalación-exposición. Su obra guarda relación directa con el teatro y la literatura, sobre todo con la obra del escritor Enrique Vila-Matas en cuyas novelas aparece. Para analizar estas relaciones nos hemos situado en el punto de vista del jugador. A través de determinados elementos del juego: como la creación de historias, juguetes y espacios de juego, hemos realizado un estudio comparativo de los elementos que son comunes a las artes plásticas y el teatro y que están directamente relacionados con la obra de Gonzalez-Foerster. Las obras sobre las que hemos trabajado son las exposiciones, Roman de Münster, 2007, Turbine Hall 2058 en la Tate Gallery, 2008, Nocturama en el MUSAC, 2008, Cronotopos & Dioramas en el DIA en Nueva York, 2010, y Hotel Splendide en el Palacio de Cristal de Madrid, 2014. Durante la investigación se ha podido observar que Dominique Gonzalez-Foerster crea un mundo ficticio, tal como sucede en los juegos de situación, en el que a partir de un contexto determinado se juega a ser o vivir algo diferente. Gonzalez-Foerster desarrolla una dramaturgia espacial con la creación de un trasfondo de época o planteando una situación específica en un lugar determinado. Para ello realiza un estudio previo sobre escritores y artistas que ya han tratado dicha época a partir de la literatura, cine y fotografía, y que luego ella incluirá en sus instalaciones-exposiciones. A través de los objetos que le han servido para confeccionar la instalación-exposición y que forman parte de sus recuerdos, Dominique Gonzalez-Foerster crea nuevos recuerdos al espectador.
[-]
|