Resumen:
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[EN] Like video, digital photography has gradually worked its way into the everyday practice of individuals who have at their disposal a whole range of electronic devices. The possibilities of the features of these mediums ...[+]
[EN] Like video, digital photography has gradually worked its way into the everyday practice of individuals who have at their disposal a whole range of electronic devices. The possibilities of the features of these mediums are exponentially increased due to the proliferation of relatively economical hardware that is accessible to consumers. The latter have experienced a change in their position, whereby they take on a role as producers, setting off a paradigm shift in the way that image is understood. These circumstances, in addition to the facilities provided by increasingly intuitive applications and software, give rise to the present context in which the differences between the real and the virtual are blurred, as they get more interconnected and the possibility of dissecting them becomes more complex. Flowing from the above, a framework has been produced in the way in which artistic practice is posed from the photographic, where it is necessary to build into proposals certain distinctive elements and levels of problematization that escape from the sensationalism that the general public is used to being dazzled by. Today’s image--‐saturated society has inspired many artists to explore resources beyond the recording and interpretation of reality and go for treatments that serve a universe of concept and meaning able to endow image with complex, open and intertextual readings. To this end, through various artistic proposals we analyse some strategies that are adopted in practice, including: the use of low tech, the displacement of the language of photography, the use of the printed and projected image as ways of intervening in public space, or the incorporation of technological elements for the purpose of questioning and approaching the photographic as an exercise of complexity that breaks through its traditional boundaries, in the era of image over--‐ production.
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[ES] La fotografía digital, al igual que el video, han ido introduciéndose en la cotidianidad de los sujetos que tienen a su alcance dispositivos electrónicos de diversa índole. Las particularidades de estos medios ven sus ...[+]
[ES] La fotografía digital, al igual que el video, han ido introduciéndose en la cotidianidad de los sujetos que tienen a su alcance dispositivos electrónicos de diversa índole. Las particularidades de estos medios ven sus posibilidades exponencialmente aumentadas ante la proliferación de hardware relativamente económico a disposición de los consumidores. Éstos han experimentado un giro en su posición para ir configurando un papel como productores, generando un cambio de paradigma en la manera de entender la imagen. Estos acontecimientos además de las facilidades que aportan las cada vez más intuitivas aplicaciones y softwares; dan lugar al contexto actual en donde las diferencias entre lo real y lo virtual se desdibujan, haciendo que cada vez estén más interconectados y sea más compleja su disección. A partir de lo expuesto anteriormente, se ha generado un marco en la manera de plantear la práctica artística desde lo fotográfico, en el que se hace necesario incorporar a las propuestas ciertos elementos distintivos y niveles de problematización que escapen del efectismo con el que el público general se deslumbra habitualmente. La sociedad actual saturada de imágenes ha motivado en muchos artistas la exploración de recursos más allá del registro e interpretación de la realidad, para ahondar en tratamientos que atienden al universo conceptual y de sentido que dota a la imagen de lecturas complejas, abiertas e intertextuales. Para ello, analizaremos a través de varias propuestas artísticas algunas estrategias que se adoptan desde la práctica tales como: el uso de las Low Tech, el desplazamiento del lenguaje de la fotografía, el uso de la imagen impresa y proyectada como modos de intervención en el espacio público o la incorporación de elementos tecnológicos, con el objetivo de cuestionar y plantear lo fotográfico como un ejercicio de complejidad que desborda sus márgenes tradicionales, en la época de la superproducción de imágenes.
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