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dc.contributor.author | Flores Miranda, Margarita | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-10-19T09:17:07Z | |
dc.date.available | 2017-10-19T09:17:07Z | |
dc.date.issued | 2016-10-27 | |
dc.identifier.isbn | 9788490484401 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/89546 | |
dc.description.abstract | [EN] Projects at Mexican schools of architecture often focus on conventional issues of dimension and function. In a country with the largest number of students in the architectural discipline there is an existing disinterest in the appropriation of knowledge, exploration of ideas, and expression of creativity. Such triviality calls for the evolution of the design methods at use in project classes. This research proposes it is possible to manage the creative forces of individuals. A working model composed of distinct components will be generated to stimulate areas related to artistic development. In preparation, essential components of the model have been extracted by analysis from the Bauhaus Preliminary Course developed by Johannes Itten, considering its influence on sequential tutors as well as its moment of historic implementation. The objective is to transform Itten´s pedagogy by means of a systemic design process focusing on the development of the student creative skills. The first methodological approach has been extracted from three of Itten’s thematic fields, each structured by a set of common elements. The sets are related according to their role in the development of talent as a means to discern and reveal artistic character. A responsible party, acting as structural element, directs the capacities stimulated within the group and materialized them by cohesive exercises, guiding students to define an authentic trajectory. By asserting the student is the center of his or her unique working model, the implementation of this method in architectural studios allows for the assignment of any creative exercise and is suitable for all levels of investigation | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Los proyectos realizados en las escuelas de arquitectura de México centran sus esfuerzos en cuestiones de dimensionamiento y convencionalismos funcionales; En un país con el mayor número de alumnos en la disciplina de arquitectura, existe una falta de interés por la apropiación del conocimiento, la exploración de las ideas, y la expresión de la creatividad. Tal trivialidad llama a la evolución de los métodos de diseño impartidos en las clases de proyecto. Esta investigación plantea que es posible gestionar la fuerza creativa del ser (el estudiante). Un modelo de trabajo integrado por distintos componentes, se generará para estimular las áreas relacionadas con el desarrollo artístico. En la preparación, los componentes esenciales del modelo han sido extraídos del análisis del curso preliminar de la Bauhaus desarrollado por Johannes Itten, teniendo en cuenta el momento histórico en que fue impartido, así como su influencia en los tutores secuenciales. El objetivo es transformar la pedagogía Itten en un proceso de diseño sistémico, centrado en el desarrollo de la capacidad creativa del ser. El enfoque metodológico trabaja con los tres campos temáticos identificados en la pedagogía de Itten, cada uno estructurado en conjuntos que se relacionan entre ellos de acuerdo a su papel en el desarrollo del talento, como el medio para discernir y revelar el carácter artístico. Una parte cohesiva actúa de elemento estructural y dirige las capacidades estimuladas dentro de cada conjunto, por medio de ejercicios que guían a los estudiantes en la definición de una trayectoria auténtica. Al afirmar al estudiante como el centro de su propio trabajo, la aplicación de este método en los talleres de arquitectura permite la asignación de cualquier ejercicio creativo y es adecuado para todos los niveles de investigación. | es_ES |
dc.format.extent | 14 | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Systems&design:beyond processes and thinking | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Student | es_ES |
dc.subject | Creativity | es_ES |
dc.subject | Education | es_ES |
dc.subject | Methodology | es_ES |
dc.subject | Design | es_ES |
dc.title | Proposal for a systemic process: Managing the creative abilities of students pursuing the architectural studio at mexican universities | es_ES |
dc.title.alternative | El planteamiento de un proceso de diseño sistémico, para la gestión de la habilidad creativa en los estudiantes que cursan la clase de proyecto arquitectónico en las universidades de México. | es_ES |
dc.type | Capítulo de libro | es_ES |
dc.type | Comunicación en congreso | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/IFDP.2015.3644 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Flores Miranda, M. (2016). Proposal for a systemic process: Managing the creative abilities of students pursuing the architectural studio at mexican universities. En Systems&design:beyond processes and thinking. Editorial Universitat Politècnica de València. 549-562. https://doi.org/10.4995/IFDP.2015.3644 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OCS | es_ES |
dc.relation.conferencename | Systems & Design: Beyond Processes and Thinking | es_ES |
dc.relation.conferencedate | June 22-24,2016 | es_ES |
dc.relation.conferenceplace | Valencia, Spain | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://ocs.editorial.upv.es/index.php/IFDP/IFDP/paper/view/3644 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 549 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 562 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.relation.pasarela | OCS\3644 | es_ES |