Resumen:
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[EN] Projects at Mexican schools of architecture often focus on conventional issues of dimension
and function. In a country with the largest number of students in the architectural
discipline there is an existing disinterest ...[+]
[EN] Projects at Mexican schools of architecture often focus on conventional issues of dimension
and function. In a country with the largest number of students in the architectural
discipline there is an existing disinterest in the appropriation of knowledge, exploration of
ideas, and expression of creativity. Such triviality calls for the evolution of the design methods at use in project classes. This research proposes it is possible to manage the
creative forces of individuals. A working model composed of distinct components will be
generated to stimulate areas related to artistic development. In preparation, essential
components of the model have been extracted by analysis from the Bauhaus Preliminary
Course developed by Johannes Itten, considering its influence on sequential tutors as well
as its moment of historic implementation. The objective is to transform Itten´s pedagogy by
means of a systemic design process focusing on the development of the student creative
skills. The first methodological approach has been extracted from three of Itten’s thematic
fields, each structured by a set of common elements. The sets are related according to their
role in the development of talent as a means to discern and reveal artistic character. A
responsible party, acting as structural element, directs the capacities stimulated within the
group and materialized them by cohesive exercises, guiding students to define an authentic
trajectory. By asserting the student is the center of his or her unique working model, the
implementation of this method in architectural studios allows for the assignment of any
creative exercise and is suitable for all levels of investigation
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[ES] Los proyectos realizados en las escuelas de arquitectura de México centran sus esfuerzos en
cuestiones de dimensionamiento y convencionalismos funcionales; En un país con el mayor
número de alumnos en la disciplina ...[+]
[ES] Los proyectos realizados en las escuelas de arquitectura de México centran sus esfuerzos en
cuestiones de dimensionamiento y convencionalismos funcionales; En un país con el mayor
número de alumnos en la disciplina de arquitectura, existe una falta de interés por la
apropiación del conocimiento, la exploración de las ideas, y la expresión de la creatividad.
Tal trivialidad llama a la evolución de los métodos de diseño impartidos en las clases de
proyecto. Esta investigación plantea que es posible gestionar la fuerza creativa del ser (el
estudiante). Un modelo de trabajo integrado por distintos componentes, se generará para
estimular las áreas relacionadas con el desarrollo artístico. En la preparación, los
componentes esenciales del modelo han sido extraídos del análisis del curso preliminar de
la Bauhaus desarrollado por Johannes Itten, teniendo en cuenta el momento histórico en que
fue impartido, así como su influencia en los tutores secuenciales. El objetivo es transformar
la pedagogía Itten en un proceso de diseño sistémico, centrado en el desarrollo de la
capacidad creativa del ser. El enfoque metodológico trabaja con los tres campos temáticos
identificados en la pedagogía de Itten, cada uno estructurado en conjuntos que se relacionan
entre ellos de acuerdo a su papel en el desarrollo del talento, como el medio para discernir y
revelar el carácter artístico. Una parte cohesiva actúa de elemento estructural y dirige las
capacidades estimuladas dentro de cada conjunto, por medio de ejercicios que guían a los
estudiantes en la definición de una trayectoria auténtica. Al afirmar al estudiante como el
centro de su propio trabajo, la aplicación de este método en los talleres de arquitectura
permite la asignación de cualquier ejercicio creativo y es adecuado para todos los niveles de
investigación.
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