- -

Social and Cultural Capital Predictors of Adolescents' Financial Literacy: Family and School Influences

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Social and Cultural Capital Predictors of Adolescents' Financial Literacy: Family and School Influences

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Garcia Aracil, Adela es_ES
dc.contributor.author Neira, Isabel es_ES
dc.contributor.author Albert, Cecilia es_ES
dc.date.accessioned 2017-12-04T09:32:57Z
dc.date.available 2017-12-04T09:32:57Z
dc.date.issued 2016 es_ES
dc.identifier.issn 0034-8082 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/91863
dc.description.abstract [EN] This study focuses on the effects of social and cultural capital on 15-year-old scholars' achievements in financial literacy. We use data from 13 OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) countries participating in the 2012 Programme for International Student Assessment (PISA 2012). The hierarchical structure of the PISA data allow us to examine the influence of the socio-cultural capital components at the individual and school level. For that purpose, different hierarchical liner models are estimated with the aim to observe the differences among students in financial literacy performance according to individual and school characteristics, highlighting social and cultural capital issues. Therefore, multilevel models are adopted to understand how adolescents' academic performance is influenced by family background and school context. In general, our results show that both social and cultural capital at the individual and school level affect positively to student's financial literacy. In more detail, results indicate that families with high levels of cultural capital and parents who encourage discussion of social issues have a clear positive influence on adolescents' financial literacy. The results also show a positive effect on the financial performance of adolescents attending schools that offer music, drama, volunteering programmes and maths competitions, combined with good student-teacher relationships and good engagement of parents in school activities. The study here proposed confirms that young scholars should not be considered as a homogeneous group by policy makers designing instruments to foster and improve children's financial literacy. In this sense, educational reforms must be carefully considered. Although our focus is on a narrow set of cognitive variables such as financial literacy, it is stress the need for more research to complement this work. We need to consider socio-emotional outcome variables to enable a more rounded study of adolescents' academic performance, including their attitudes to school and to learning, among others. es_ES
dc.description.abstract [ES] Este trabajo analiza la relación entre el capital socio-cultural y el rendimiento en conocimiento financiero entre estudiantes de enseñanza secundaria obligatoria. El estudio se realiza para los 13 países de la OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico) que participan en el programa específico de competencia financiera de PISA 2012. La estructura jerárquica de la encuesta PISA nos permite aproximarnos a las dimensiones socio-culturales distinguiendo entre el nivel individuo y colegio a través de la estimación de diferentes modelos multinivel. Los resultados de las estimaciones nos permiten observar cómo el rendimiento académico de estos adolescentes está influenciado por el entorno familiar y escolar. Nuestros resultados indican que las familias con mayores niveles de capital cultural y de comunicación activa entre padres e hijos influyen positivamente en el rendimiento académico financiero de los adolescentes. Asimismo, si las escuelas ofrecen programas de música, teatro u otras actividades de voluntariado y competiciones de matemáticas, los resultados de los adolescentes en conocimiento financiero son mejores respecto a aquellas escuelas que no ofrecen estos programas. Un buen clima escolar, considerando la comunicación fluida entre profesor y alumno, y la participación activa de los padres en las diferentes actividades ofrecidas por la escuela mejoran dichos resultados. La investigación realizada constata que existen diferencias relevantes en el conocimiento financiero de los jóvenes según sea el capital social y cultural de sus familias y del colegio, de manera que no deberían ser considerados todos los estudiantes como un grupo homogéneo a la hora de diseñar las políticas que traten de promocionar y mejorar su competencia financiera. Aunque este estudio se centra en el conocimiento financiero, los resultados arrojan la necesidad de realizar investigaciones complementarias para analizar el rendimiento global académico de los adolescentes, considerando otros factores socio-emocionales, experiencias de aprendizajes, estructura organizativa de la escuela, etc. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Ministerio de Educación y Ciencia es_ES
dc.relation.ispartof Revista de Educación es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Social Capital es_ES
dc.subject Cultural Capital es_ES
dc.subject Financial Literacy es_ES
dc.subject Family Background es_ES
dc.subject School Context es_ES
dc.subject PISA 2012 es_ES
dc.title Social and Cultural Capital Predictors of Adolescents' Financial Literacy: Family and School Influences es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4438/1988-592X-RE-2016-374-327 es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto de Gestión de la Innovación y del Conocimiento - Institut de Gestió de la Innovació i del Coneixement es_ES
dc.description.bibliographicCitation Garcia Aracil, A.; Neira, I.; Albert, C. (2016). Social and Cultural Capital Predictors of Adolescents' Financial Literacy: Family and School Influences. Revista de Educación. (374):91-115. doi:10.4438/1988-592X-RE-2016-374-327 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-374-327 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 91 es_ES
dc.description.upvformatpfin 115 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 374 es_ES
dc.relation.pasarela S\334772 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record