Resumen:
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[EN] This study focuses on the effects of social and cultural capital on 15-year-old scholars' achievements in financial literacy. We use data from 13 OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) countries ...[+]
[EN] This study focuses on the effects of social and cultural capital on 15-year-old scholars' achievements in financial literacy. We use data from 13 OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) countries participating in the 2012 Programme for International Student Assessment (PISA 2012). The hierarchical structure of the PISA data allow us to examine the influence of the socio-cultural capital components at the individual and school level. For that purpose, different hierarchical liner models are estimated with the aim to observe the differences among students in financial literacy performance according to individual and school characteristics, highlighting social and cultural capital issues. Therefore, multilevel models are adopted to understand how adolescents' academic performance is influenced by family background and school context. In general, our results show that both social and cultural capital at the individual and school level affect positively to student's financial literacy. In more detail, results indicate that families with high levels of cultural capital and parents who encourage discussion of social issues have a clear positive influence on adolescents' financial literacy. The results also show a positive effect on the financial performance of adolescents attending schools that offer music, drama, volunteering programmes and maths competitions, combined with good student-teacher relationships and good engagement of parents in school activities. The study here proposed confirms that young scholars should not be considered as a homogeneous group by policy makers designing instruments to foster and improve children's financial literacy. In this sense, educational reforms must be carefully considered. Although our focus is on a narrow set of cognitive variables such as financial literacy, it is stress the need for more research to complement this work. We need to consider socio-emotional outcome variables to enable a more rounded study of adolescents' academic performance, including their attitudes to school and to learning, among others.
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[ES] Este trabajo analiza la relación entre el capital socio-cultural y el rendimiento
en conocimiento financiero entre estudiantes de enseñanza secundaria
obligatoria. El estudio se realiza para los 13 países de la OCDE ...[+]
[ES] Este trabajo analiza la relación entre el capital socio-cultural y el rendimiento
en conocimiento financiero entre estudiantes de enseñanza secundaria
obligatoria. El estudio se realiza para los 13 países de la OCDE (Organización
para la Cooperación y el Desarrollo Económico) que participan en el programa
específico de competencia financiera de PISA 2012. La estructura jerárquica de
la encuesta PISA nos permite aproximarnos a las dimensiones socio-culturales
distinguiendo entre el nivel individuo y colegio a través de la estimación de
diferentes modelos multinivel. Los resultados de las estimaciones nos permiten
observar cómo el rendimiento académico de estos adolescentes está influenciado
por el entorno familiar y escolar. Nuestros resultados indican que las familias con
mayores niveles de capital cultural y de comunicación activa entre padres e hijos
influyen positivamente en el rendimiento académico financiero de los
adolescentes. Asimismo, si las escuelas ofrecen programas de música, teatro u
otras actividades de voluntariado y competiciones de matemáticas, los resultados
de los adolescentes en conocimiento financiero son mejores respecto a aquellas
escuelas que no ofrecen estos programas. Un buen clima escolar, considerando la comunicación fluida entre profesor y alumno, y la participación activa de los
padres en las diferentes actividades ofrecidas por la escuela mejoran dichos
resultados. La investigación realizada constata que existen diferencias relevantes
en el conocimiento financiero de los jóvenes según sea el capital social y cultural
de sus familias y del colegio, de manera que no deberían ser considerados todos
los estudiantes como un grupo homogéneo a la hora de diseñar las políticas que
traten de promocionar y mejorar su competencia financiera. Aunque este estudio
se centra en el conocimiento financiero, los resultados arrojan la necesidad de
realizar investigaciones complementarias para analizar el rendimiento global
académico de los adolescentes, considerando otros factores socio-emocionales,
experiencias de aprendizajes, estructura organizativa de la escuela, etc.
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