Resumen:
|
[EN] This innovation project emerged with the goal of favour, stimulate and
promote the effective acquisition of neuroanatomical knowledges within the
context of two subjects belonging to the degree in Psychology from ...[+]
[EN] This innovation project emerged with the goal of favour, stimulate and
promote the effective acquisition of neuroanatomical knowledges within the
context of two subjects belonging to the degree in Psychology from the
University of Jaen. For this, the students prepared, individually, a model of the
Central Nervous System shaping the different main structures that make up it
using plasticine like a puzzle. The project was implemented in two phases,
during the academic years 2013-2014 and 2014-2015. In each phase we made
3 brief seminars in small groups (15-20 students/50 minutes) and independent
work sessions tutored in person and virtually through the ILIAS platform and
/ or email by the teachers involved in the project. A « structures form » was
used to assess the degree of achievement of the objectives and also a
questionnaire was employed to collect the level of student satisfaction with the
new teaching method. The results showed that this new activity encouraged
greater involvement of students in the learning process, favoring their
comprehensive training, increasing their motivation, interest and creativity to
make ultimately more effective and rewarding the adquisition of the
knowledge.
[-]
[ES] Con la finalidad de favorecer, estimular y promover en alumnos la adquisición
efectiva de los conocimientos neuroanatómicos planteados como objetivos
docentes en dos asignaturas pertenecientes al Grado en Psicología ...[+]
[ES] Con la finalidad de favorecer, estimular y promover en alumnos la adquisición
efectiva de los conocimientos neuroanatómicos planteados como objetivos
docentes en dos asignaturas pertenecientes al Grado en Psicología de la
Universidad de Jaén surgió el presente proyecto de innovación. Para ello los
alumnos elaboraron, de forma individual, una maqueta del Sistema Nervioso
Central moldeando las diferentes estructuras que lo componen con plastilina
e integrándolas como un todo, a modo de puzzle. El proyecto se ejecutó en dos
fases, durante los cursos académicos 2013-2014 y 2014-2015. En cada fase se
realizaron 3 seminarios en pequeño grupo (15-20 alumnos/50 minutos) y
sesiones de trabajo autónomo tutorizadas presencialmente y virtualmente a
través de la plataforma ILIAS y/o mediante correo electrónico por los docentes
implicados en el proyecto. Para valorar el grado de consecución de los
objetivos planteados se utilizó una « plantilla de estructuras » y para recoger
el nivel de satisfacción del alumnado con el nuevo método docente empleado
un cuestionario. Los resultados reflejaron que esta nueva actividad fomentaba
una mayor implicación del alumno en el proceso de aprendizaje, favoreciendo
su formación integral, aumentando su motivación, interés y creatividad, en
definitiva haciendo el proceso de adquisición de conocimiento más efectivo y
gratificante.
[-]
|