[EN] Implantation in dentistry degree of clinical scenarios as simulation methodology focuses on the subject of pediatric dentistry around the professional-patient child-parent interaction. The objectives of this study ...[+]
[EN] Implantation in dentistry degree of clinical scenarios as simulation methodology focuses on the subject of pediatric dentistry around the professional-patient child-parent interaction. The objectives of this study focus on the use of role plays to improve communication skills and subsequent evaluation by the students and teachers. The sample consisted of students enrolled third year degree in the subjects of Pediatric Dentistry I and II. The methodology consisted of the use of a workshop card, videos, an instructive capsule theoretical orientation, prebriefing, student exposure to clinical situations and implementation of strategies for debriefing. And a community of practice by teachers was generated. Finally, the methodology was subjected to qualitative evaluation by teachers and quantitative through the students. The results were submitted to a descriptive analysis using the software program Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 2.1. a great motivation by teachers in relation to the use of this methodological tool was observed. In the results of students, lower average (3.99) was consistent with the overall assessment and the highest average (4.34) with variable handling crisis situations. There are some differences between authors regarding the design and application of these methodologies. It is common to all studies obtaining positive assessments. The evaluation obtained both by students and faculty has been rewarding.
[-]
[ES] La implantación en el grado de odontología de los escenarios clínicos como metodología de simulación se centra en la asignatura de odontopediatría en torno a la interacción profesional-paciente infantil-padre. Los ...[+]
[ES] La implantación en el grado de odontología de los escenarios clínicos como metodología de simulación se centra en la asignatura de odontopediatría en torno a la interacción profesional-paciente infantil-padre. Los objetivos de este estudio se centran en el uso de juegos de roles para la mejora de las competencias de comunicación y posterior evaluación por parte de alumnos/as y docentes. La muestra estaba constituida por los alumnos de tercer cur-so de grado matriculados en las asignaturas de Odontopediatría I y II. La metodología empleada consistió en el uso de una ficha taller, videos, una cápsula instructiva de orientación teórica, prebriefing, exposición del alumno ante situaciones clínicas y aplicación de estrategias de debriefing. Y se generó una comunidad de prácticas por parte del profesorado. Finalmente, la metodología fue sometida a evaluación cualitativa por parte de los docentes y cuantitativa a través de los/las estudiantes. Los resultados fueron sometidos a un análisis descriptivo mediante el uso del programa software Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versión 2.1. Se observó una gran motivación por parte del profesorado en relación al empleo de esta herramienta metodológica. En los resultados obtenidos del alumnado, la menor media (3,99) se correspondió con la valoración global y la mayor media (4,34) con la variable manejo de situaciones de crisis. Existen algunas diferencias entre autores en relación al diseño y aplicación de estas metodologías. Es común a todos los estudios la obtención de valoraciones positivas. La evaluación obtenida tanto por parte del alumnado como del profesorado ha sido gratificante.
[-]
|