Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Llanes, Juan | es_ES |
dc.contributor.author | Quiles-Fernández, Emma | es_ES |
dc.contributor.author | Noguera, Elena | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-01-04T07:50:54Z | |
dc.date.available | 2018-01-04T07:50:54Z | |
dc.date.issued | 2017-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/93905 | |
dc.description.abstract | [EN] This article describes an innovative approach to peer mentoring put into practice in the Bachelor of Pedagogy, in the former Faculty of Education at the University of Barcelona. Following the approval of an educational innovation project, a peer mentoring (or student-to-student tutoring) programme between first-year and fourth-year students of the Bachelor’s degree course was established in the 2013-14 academic year as one of the courses of action set in motion by the Faculty’s Learning and Services Office. The purpose was for fourth-year students to provide guidance to new entry students and to help them to integrate into the university life. This experience formed part of Professionalization and Employment Opportunities, a compulsory first course in work placement in the second term of the first year, where the tutors and coordinators teach this subject. The actual programme provides support for first-year students throughout the academic year (i.e. not just during the P&EO course), with support being provided by the coordinating group. An additional objective is the collaboration and cooperation of those involved in peer mentoring with the tutors in each class group to improve and enhance the effectiveness of the method. The experience is described from the point of view of the stakeholders (tutors, students, student-mentors and coordinators) with the aim of formulating improvements and enhancements to guidance and mentoring in this specific undergraduate degree course. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo desarrolla una experiencia de innovación en el marco del Plan de Acción Tutorial llevado a cabo en la Universidad de Barcelona, concretamente en la antigua Facultad de Pedagogía. A partir de la aprobación de un Proyecto de Innovación y Mejora Docente1, y junto a la Oficina de Aprendizaje y Servicio, durante el curso 2013-14 implementamos un programa de tutoría entre iguales entre estudiantes de primero y cuarto curso del grado de Pedagogía. La finalidad es que éstos últimos contribuyan a integrar y orientar a estudiantes recién llegados a la vida universitaria. Las actividades que se derivan de esta experiencia se enmarcan en la asignatura de primero Profesionalización y Salidas Laborales, una materia perteneciente al Practicumy de carácter obligatorio. El programa de tutoría entre iguales pretende no sólo acoger a estudiantes de primer curso, sino crear un proceso de acompañamiento continuado por parte de los coordinadores del programa y de los tutores de la asignatura de Practicum, a fin de mejorar la eficacia del propio Plan de Acción Tutorial. Todo ello, lo exponemos a través de diversas narrativas de los tutores, estudiantes, mentores y coordinadores del propio programa. A partir de ellas rescatamos la discusión del estudio y las propuestas de mejora que requieren los procesos de orientación y tutoría en la Facultad de la que formamos parte. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Orientación profesional | es_ES |
dc.subject | Tutoría | es_ES |
dc.subject | Relaciones entre pares | es_ES |
dc.subject | Enseñanza mutua | es_ES |
dc.subject | Formación universitaria | es_ES |
dc.subject | Pedagogía | es_ES |
dc.subject | Professional guidance | es_ES |
dc.subject | Tutoring | es_ES |
dc.subject | Peer tutoring | es_ES |
dc.subject | Peer relationship | es_ES |
dc.subject | Higher Education | es_ES |
dc.subject | Educational sciences | es_ES |
dc.title | La tutoría entre iguales: una experiencia del grado de pedagogía de la Universidad de Barcelona | es_ES |
dc.title.alternative | Peer mentoring: the experience of the bachelor of pedagogy at the University of Barcelona | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-01-03T09:26:37Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2017.7126 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Llanes, J.; Quiles-Fernández, E.; Noguera, E. (2017). La tutoría entre iguales: una experiencia del grado de pedagogía de la Universidad de Barcelona. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 15(2):229-248. https://doi.org/10.4995/redu.2017.7126 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2017.7126 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 229 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 248 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 15 | |
dc.description.issue | 2 |