Resumen:
|
[EN] In recent years the university educational reality shows signs of change. Among other innovations, it has meant the introduction of new ways of assessment, arousing the scientific interest it deserves. Concretely, ...[+]
[EN] In recent years the university educational reality shows signs of change. Among other innovations, it has meant the introduction of new ways of assessment, arousing the scientific interest it deserves. Concretely, the formative and shared assessment is developed in assessment routes that try to adapt to the needs of the students. However, the continuous, mixed and final assessment methods are related to different academic performance, which is worth considering. This article tries to deepen in the relation that these itineraries have with the obtained marks and analyses descriptively teacher assessment trends and students’ system assessment preferences of choice. The results show, on the one hand, how the majority of the students choose a continuous and formative assessment, and on the other hand, that this itinerary is related to higher academic marks. The worst academic results are obtained by the students who opt for final evaluation. This study confirms not only the students’ preference for the assessment itineraries that contemplate formative and shared assessment, but also the influence that these elements have on performance, that is, on the marks. This helps to better understand the needs and choices of our students and, consequently, to optimally adjust our teaching.
[-]
[ES] En los últimos años la realidad educativa universitaria muestra atisbos de cambio. Entre otras innovaciones, ha supuesto la introducción de nuevas formas de evaluación, despertando así el interés científico que merece. ...[+]
[ES] En los últimos años la realidad educativa universitaria muestra atisbos de cambio. Entre otras innovaciones, ha supuesto la introducción de nuevas formas de evaluación, despertando así el interés científico que merece. Concretamente, la evaluación formativa y compartida se desarrolla en itinerarios de evaluación que tratan de adaptarse a las necesidades del alumnado. Las vías de evaluación continua, mixta y final, no obstante, se relacionan con diferentes rendimientos académicos, lo que merece la pena valorar con detenimiento. Este artículo trata de profundizar en la relación que dichos itinerarios tienen con las calificaciones obtenidas y se analiza de manera descriptiva las tendencias de evaluación del profesorado así como las preferencias de elección de sistema de evaluación por parte de sus estudiantes. Los resultados muestran, por una parte, como la mayor parte del alumnado opta por una evaluación continua y formativa, y por la otra, que dicho itinerario se relaciona con altas calificaciones académicas. Los peores resultados académicos los obtiene el alumnado que accede a la evaluación final. Este estudio constata no solo la preferencia del alumnado por los itinerarios de evaluación que contemplan la evaluación formativa y compartida, sino la influencia que tienen estos elementos en el rendimiento, es decir, en las notas. Ello contribuye a entender mejor las necesidades y elecciones de nuestro alumnado y, por consiguiente, a ajustar de forma óptima nuestra docencia.
[-]
|