Resumen:
|
[EN] Digitocamera is an haptic interface designed as a photographic device which mixes
the analogue and the digital. Its distinctive feature is to leave an impression of texts over
the photosensitive surface, by the ...[+]
[EN] Digitocamera is an haptic interface designed as a photographic device which mixes
the analogue and the digital. Its distinctive feature is to leave an impression of texts over
the photosensitive surface, by the values that a LED screen sends. This screen is form by 8
subdisplays of 7 segments of LED, each. Digitocamera is programmed in open-source using the
microcontroller Arduino and controlled via Bluetooth with an application made with Android
Studio.
In the project approach are intertwined concepts linked to the “poor image” (Hito
Steyerl) “picture turn” (WJT Mitchell) and other derivatives of Media Archaeology field, all of
them are guiding the reference framework of the project .
More than artistic piece, Digitocamera is contemplated as a new artistic tool at the
service of anyone interested in the photographic visual languages linked to breaking the classic
rules (framing, balance...) The glance of the camera tends to abstracts compositions caused by
lack of focus, light leaks, superposition.
[-]
[ES] Digitocamera es una interfaz háptica diseñada como dispositivo fotográfico que mezcla
lo analógico y lo digital. Su rasgo distintivo es impresionar textos sobre la superficie fotosensible,
mediante los valores ...[+]
[ES] Digitocamera es una interfaz háptica diseñada como dispositivo fotográfico que mezcla
lo analógico y lo digital. Su rasgo distintivo es impresionar textos sobre la superficie fotosensible,
mediante los valores proyectados por una pantalla LED1
. Esta pantalla está formada por 8
subdisplays de 7 segmentos LED cada uno. Digitocamera está programada en código abierto
utilizando el micro controlador Arduino2
y se comunica mediante Bluetooth con una aplicación
realizada en Android Studio.
En su planteamiento se entrelazan conceptos vinculados a la “imagen pobre” (Hito
steyerl 2009) “el giro de la imagen” (W.J.T. Mitchell 1994) y otros derivados del campo de Media
Archaeology, todos ellos guían el marco referencial del proyecto.
Más que una pieza artística, Digitocamera se plantea como un nuevo instrumento
artístico al servicio de cualquiera que esté interesado en los lenguajes fotográficos que rompen
los patrones clásicos (encuadres, equilibrio…). La mirada de la cámara reflejará composiciones
abstractas provocadas por desenfoques, fugas de luz, superposiciones, junto la composición
imagen/texto...
[-]
|