- -

DIGITAL IMAGE ANALYSIS OF THE VISIBLE REGION THROUGH SIMULATION OF ROCK ART PAINTINGS

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

DIGITAL IMAGE ANALYSIS OF THE VISIBLE REGION THROUGH SIMULATION OF ROCK ART PAINTINGS

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Carrión-Ruiz, Berta es_ES
dc.contributor.author Blanco-Pons, Silvia es_ES
dc.contributor.author Lerma García, José Luis es_ES
dc.date.accessioned 2018-02-05T10:21:14Z
dc.date.available 2018-02-05T10:21:14Z
dc.date.issued 2016-10-27
dc.identifier.isbn 9788490484555
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/96642
dc.description.abstract [EN] Non-destructive rock art recording techniques are getting special attention in the last years, opening new research lines in order to improve the level of documentation and understanding of our rich legacy. This paper applies the principal component analysis (PCA) technique in images that include wavelengths between 400-700 nm (visible range). Our approach is focused on determining the difference provided by the image processing of the visible region through four spectral images versus an image that encompasses the entire visible spectrum. The images were taken by means of optical filters that take specific wavelengths and exclude parts of the spectrum. Simulation of rock art is prepared in laboratory. For this purpose, three different pigments were made simulating the material composition of rock art paintings. The advantages of studying the visible spectrum in separate images are analysed. In addition, PCA is applied to each of the images to reduce redundant data. Finally, PCA is applied to the image that contains the entire visible spectrum and is compared with previous results. Through the results of the four visible spectral images one can begin to draw conclusions about constituent painting materials without using decorrelation techniques. es_ES
dc.description.abstract [ES] Las técnicas documentación no destructivas de arte rupestre están recibiendo especial atención en los últimos años, abriendo nuevas líneas de investigación para la mejora del nivel de documentación y comprensión de nuestro patrimonio. Este artículo aplica la técnica de análisis de componentes principales (ACP) en imágenes de longitudes de onda entre 400-700 nm (rango visible). Nuestro enfoque se centra en determinar las diferencias proporcionadas por el procesamiento de imágenes de la región del visible a través de cuatro imágenes espectrales y una imagen que abarca el espectro visible completo. Las imágenes se tomaron con filtros ópticos que recogen longitudes de onda determinadas y excluyen parte del espectro.Se preparó una simulación de pigmentos de arte ruprestre en laboratorio. Para ello se hicieron tres tipos de pigmentos diferentes simulando la composición del material de las pinturas rupestres. Se analizaron las ventajas de estudiar el espectro visible en imágenes separadas. Además, se aplicó ACP a cada una de las imágenes para reducir la información redundante. Finalmente, se realizó ACP a la imagen que abarca todo el espectro visible y se comparó con los resultados anteriores. A través de los resultados de las cuatro imágenes espectrales del visible se pueden sacar conclusiones sobre los materiales que constituyen la pintura sin aplicar técnicas de decorrelación. es_ES
dc.format.extent 7 es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof 8th International congress on archaeology, computer graphics, cultural heritage and innovation es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Digital archaeology es_ES
dc.subject Cultural heritage es_ES
dc.subject Documentation es_ES
dc.subject Rock art es_ES
dc.subject Decorrelation techniques es_ES
dc.subject Digital analysis es_ES
dc.title DIGITAL IMAGE ANALYSIS OF THE VISIBLE REGION THROUGH SIMULATION OF ROCK ART PAINTINGS es_ES
dc.title.alternative ÁNALISIS DE IMAGEN DIGITAL DE LA REGIÓN VISIBLE MEDIANTE SIMULACIÓN DE PINTURAS DE ARTE RUPESTRE es_ES
dc.type Capítulo de libro es_ES
dc.type Comunicación en congreso es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/arqueologica8.2016.3560
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Cartográfica Geodesia y Fotogrametría - Departament d'Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria es_ES
dc.description.bibliographicCitation Carrión-Ruiz, B.; Blanco-Pons, S.; Lerma García, JL. (2016). DIGITAL IMAGE ANALYSIS OF THE VISIBLE REGION THROUGH SIMULATION OF ROCK ART PAINTINGS. En 8th International congress on archaeology, computer graphics, cultural heritage and innovation. Editorial Universitat Politècnica de València. 169-175. https://doi.org/10.4995/arqueologica8.2016.3560 es_ES
dc.description.accrualMethod OCS es_ES
dc.relation.conferencename ARQUEOLÓGICA 2.0 - 8th International Congress on Archaeology, Computer Graphics, Cultural Heritage and Innovation es_ES
dc.relation.conferencedate September 05-07,2016 es_ES
dc.relation.conferenceplace Valencia, Spain es_ES
dc.relation.publisherversion http://ocs.editorial.upv.es/index.php/arqueologica20/arqueologica8/paper/view/3560 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 169 es_ES
dc.description.upvformatpfin 175 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.relation.pasarela OCS\3560 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record