[EN] Structural engineering is commonly seen as a purely technical discipline.
However, this should not be the case because engineering is much more than
technique. Changing this common view requires the development ...[+]
[EN] Structural engineering is commonly seen as a purely technical discipline.
However, this should not be the case because engineering is much more than
technique. Changing this common view requires the development of
activities that open the eyes of the students (engineers and non-engineers) to
a view of engineering as a very creative process.
Within this context, this paper presents a new experience developed at
Princeton University in an advanced course on Spanish language and
culture. This experience is the result of the collaboration of a professor in
civil enginnering with a professor of Spanish language and culture and
enabled the students to: (1) increase their awareness of engineering as a
creative discipline, (2)learn the basics of structural engineering through the
construction of simple models of bridges, (3) enlarge their vocabulary, (4)
improve their oral comprenhension and (5) practice note taking in an
environment similar to the one of a scientific conference or a professional
meeting. From the professors’ point of view, the experience has been very
enriching and has set the foundation for future collaborations combining
foreing language learning, engineering and art.
[-]
[ES] La ingeniería estructural es generalmente vista como algo principalmente
técnico. Sin embargo, esto no debería ser así porque la ingeniería es más que
técnica. Cambiar esta visión plantear actividades que abran los ...[+]
[ES] La ingeniería estructural es generalmente vista como algo principalmente
técnico. Sin embargo, esto no debería ser así porque la ingeniería es más que
técnica. Cambiar esta visión plantear actividades que abran los ojos de los
futuros profesionales (ingenieros y no ingenieros) y les permitan descubrir la
parte creativa de la ingeniería.
En este contexto, esta ponencia presenta una experiencia realizada en un
curso oficial de nivel avanzado de español en la Princeton University de los
USA. La experiencia es el fruto de una colaboración de un profesor del área
de ingeniería estructural con una profesora del área de lengua y cultura
española y ha conseguido que los alumnos: (1) tomen conciencia de los
valores estéticos y sociales de la ingeniería estructural, (2) aprendan los
fundamentos de la ingeniería estructural de forma activa realizando modelos
reducidos de puentes, (3) desarrollen competencias como la ampliación del
léxico disponible y la mejora de la comprensión oral en español y la toma de
apuntes como se hace en una reunión o conferencia. Para los profesores, la
experiencia ha supuesto un enriquecimiento mutuo y un punto de partida
para experiencias docentes más complejas que integren el aprendizaje de un
idioma extranjero con la ingeniería y el arte
[-]
|