[EN] The Universitat Politècnica de València (UPV) is betting for actively
including cross-curricular competencies in their degrees and that implies a
new challenge for its community. It is not only needed to develop ...[+]
[EN] The Universitat Politècnica de València (UPV) is betting for actively
including cross-curricular competencies in their degrees and that implies a
new challenge for its community. It is not only needed to develop these
cross-curricular competencies in our students, but also to measure, quantify,
assess and document the acquisition of them in order to successfully
complete the teaching-learning process and certify the knowledge and skills
of our graduates.
In this paper several activities are presented, all of them have been caried
out in degrees of the UPV and are related to team-working and leadership.
They all include the development of the competency (in a guided process but
also as self-learning) as well as assessment resources. They have been
formulated in three different subjects from three different fields and they can
easily be adapted to many other subjects. The objective is to increase the
number of resources to work this competency woth our students
[-]
[ES] La apuesta de la Universitat Politècnica de València (UPV) por la incorporación de las competencias transversales en todos los grados supone un nuevo reto para la comunidad universitaria. No sólo hay que desarrollar ...[+]
[ES] La apuesta de la Universitat Politècnica de València (UPV) por la incorporación de las competencias transversales en todos los grados supone un nuevo reto para la comunidad universitaria. No sólo hay que desarrollar las competencias a lo largo de la titulación sino que es necesario medir, cuantificar y evaluar su adquisición para poder completar el proceso de enseñanza-aprendizaje con éxito y acreditar los conocimientos de los egresados. En este trabajo se presentan las experiencias llevadas a cabo en diferentes titulaciones de la UPV en torno a la CT6: trabajo en equipo y liderazgo. Se trata de propuestas de actividades de desarrollo de la competencia –tanto de forma autodidacta como en un proceso guiado por el docente- así como de herramientas de evaluación que pueden ser adaptadas a prácticamente cualquier disciplina y que pretenden servir como recurso para integrar esta competencia en el aula.
[-]
|