[EN] This contribution arises from a Educational Innovation and Improvement
Project at the Universitat Politècnica de València. It was implemented in the
second semester of academic year 2014/15. The project involves ...[+]
[EN] This contribution arises from a Educational Innovation and Improvement
Project at the Universitat Politècnica de València. It was implemented in the
second semester of academic year 2014/15. The project involves students
face a real dispute raised by a company and they propose solutions. These
solutions are developed through the teaching methodology Proyect-Based
Learning (PBL), very useful tool for developing generic skills learning of all
kinds.
The results of this project are presented in this contribution. Specifically, the
level of achievement of the four transversal skills assessed: Application and
practical thinking; Analysis and problem solving; Teamwork and leadership;
Knowledge of contemporary issues.
A multidisciplinary approach was followed when applying the same
procedure to four courses of varying degrees at the University. This will
allow us to find differences based on different profiles of students.
[-]
[ES] Esta comunicación surge de un Proyecto de Innovación y Mejora Educativa en la Universitat Politècnica de València implantado en el segundo cuatrimestre del curso 2014/15. El proyecto consiste en enfrentar a los alumnos ...[+]
[ES] Esta comunicación surge de un Proyecto de Innovación y Mejora Educativa en la Universitat Politècnica de València implantado en el segundo cuatrimestre del curso 2014/15. El proyecto consiste en enfrentar a los alumnos a un conflicto real planteado por una empresa y que ellos propongan soluciones. Estas soluciones se desarrollan mediante la metodología didáctica del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), herramienta muy útil para desarrollar competencias transversales de todo tipo. En esta comunicación se presentan los resultados de este proyecto. En concreto, el nivel del logro de las cuatro competencias transversales evaluadas: Aplicación y pensamiento práctico; Análisis y resolución de problemas; Trabajo en equipo y liderazgo; Conocimiento de problemas contemporáneos. Se ha seguido un enfoque multidisciplinar aplicando el mismo procedimiento a cuatro asignaturas de titulaciones diferentes en la Universidad. Esto nos permitirá encontrar diferencias en función de distintos perfiles de alumnos.
[-]
|