[EN] The last syllabus of the grades of the Polytechnic University of Valencia
(UPV) has changed the perspective of the universitary teaching and has
highlighted the importance of the specific and the transversal ...[+]
[EN] The last syllabus of the grades of the Polytechnic University of Valencia
(UPV) has changed the perspective of the universitary teaching and has
highlighted the importance of the specific and the transversal competences.
Therefore, there is a need for grading the transversal competences
throughout the degrees and masters of the UPV. Moreover, these transversal
competences must be assessed in several subjects. Due to the lack of
experience in evaluating these skills, UPV has elaborated scoring rubrics to
help professors to assess them. In this work, we review the assessment of the
transversal competence "Problem identification and solving” of four subjects
of different degrees and courses. In two subjects, special activities have been
performed for the evaluation of this competence and scoring rubrics have
been used. In the other two subjects, the mark of this skill has been obtained
from other marks of the subject. Moreover, we have compared the mark of
this skill with the final mark of the subject. Our results show that there is a
high correlation between the two marks in the four subjects.
[-]
[ES] En los últimos planes de estudios de los grados de la Universidad Politécnica de Valencia (UPV) ha cambiado el enfoque de la docencia y se ha resaltado el papel de las competencias, tanto específicas como transversales. ...[+]
[ES] En los últimos planes de estudios de los grados de la Universidad Politécnica de Valencia (UPV) ha cambiado el enfoque de la docencia y se ha resaltado el papel de las competencias, tanto específicas como transversales. Actualmente es necesario evaluar competencias transversales en todos los grados y másteres de la UPV y estas deben ser evaluadas en distintas asignaturas. Ante la falta de experiencia en su evaluación, la UPV ha elaborado rúbricas para ayudar al profesorado en dicha tarea. En este artículo revisamos la evaluación de la competencia transversal “Análisis y resolución de problemas” en cuatro asignaturas de distintos cursos y grados. En dos de estas asignaturas se han realizado actividades especiales para la evaluación de esta competencia y se han utilizado rúbricas para ello. En las otras dos asignaturas, se ha optado por utilizar las calificaciones de los actos de evaluación más relacionados con ella. Además, se ha comparado la calificación de esta competencia con la nota de la asignatura y los resultados muestran que para las cuatro asignaturas existe una alta correlación entre ambas.
[-]
|