Resumen:
|
[EN] The introduction of the Bologna Process in the School of Architecture at the Universitat
Politècnica de València was an opportunity to rethink and propose new subjects related
to Art. A decision was made to offer a ...[+]
[EN] The introduction of the Bologna Process in the School of Architecture at the Universitat
Politècnica de València was an opportunity to rethink and propose new subjects related
to Art. A decision was made to offer a renewed programme of study for History of Art
where the artwork and the cross-disciplinary quality of the themes were the main
characters, overcoming, thus, the traditional diachronic view. On the other hand, the
elective course focused on visual culture and image, appropriate to an average group of
students accustomed to them through the multiple screens faced in their daily lives. In
both, the focus is not only set on the learning process, but also on the objective that the
student will be able to continue with his academic education once the course is
completed. This is achieved through a new way of looking at artistic production and
practical activities of a different profile, where other skills add to the general
knowledge of the subject. These exercises encourage the students to research and
investigate beyond the artistic disciplines learnt in the classroom, providing them with
the opportunity to develop skills such as writing, oral expression and where they can
even learn about themselves.
[-]
[ES] La implantación del Grado en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la UPVfue una oportunidad para replantear y proponer asignaturas relacionadas con el Arte.Se ofreció un nuevo programa para la Historia del ...[+]
[ES] La implantación del Grado en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la UPVfue una oportunidad para replantear y proponer asignaturas relacionadas con el Arte.Se ofreció un nuevo programa para la Historia del Arte donde la obra y latransversalidad de los temas fueran los protagonistas superando, así, la visióndiacrónica tradicional. Por otra parte, la optativa propuesta se centraba en la culturavisual y la imagen, acorde con un alumnado habituado a ellas a través de las múltiplespantallas a las que se enfrenta todos los días. En ambas, el punto de mira está en elaprendizaje, pero también en el objetivo primordial de que el estudiante sigaformándose una vez finalizado el curso. Este se consigue con un nuevo modo de ver la producción artística y con unas prácticas de un perfil diferente, donde al conocimiento de la materia se sumen otras destrezas. Se trata de unas prácticas donde se motiva al alumno a indagar más allá de las disciplinas artísticas que se estudian en el aula,donde desarrollen competencias transversales como la escritura, la expresión oral y donde, incluso, aprendan sobre sí mismos.
[-]
|