Resumen:
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[EN] Companies pay more and more attention to the innovation competence of
their employees. Innovation is understood as either the introduction of
something such as a product, service, process or method, completely new, ...[+]
[EN] Companies pay more and more attention to the innovation competence of
their employees. Innovation is understood as either the introduction of
something such as a product, service, process or method, completely new, or
the improvement of something that already exists.
This paper presents the work performed by the research group IEMA-UPV so
as to improve the INCODE barometer (from their previous European project
“Innovation Competencies Development”), to be used by both companies
and universities. This barometer has been adopted and will be refined in the
framework of their new European project FINCODA (“Framework for
Innovation Competencies Development and Assessment”) as a tool to
measure and assess the behavioral indicators of the innovation competence,
which are being identified through a systematic literature review.
As a part of the research being performed, this paper also introduces the new
model established by the FINCODA project. In this model, the innovation
competence is presented as a cluster with three dimensions: creativity,
critical thinking and the third one, intrapreneurship, which includes three
sub-dimensions (initiative, teamwork and networking).
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[ES] Las empresas valoran cada vez más la competencia de innovación de sus empleados, entendiendo por innovación la introducción de algo (producto, servicio, proceso o método) completamente nuevo o también la mejora de ...[+]
[ES] Las empresas valoran cada vez más la competencia de innovación de sus empleados, entendiendo por innovación la introducción de algo (producto, servicio, proceso o método) completamente nuevo o también la mejora de algo que ya existe. Este trabajo presenta el trabajo realizado por el grupo de investigación IEMA-UPV para la mejora del barómetro INCODE (de su proyecto europeo anterior “Innovation Competencies Development”), y la utilización de este tanto en la empresa como en la universidad. Este barómetro ha sido adoptado y será mejorado en el marco de su nuevo proyecto europeo FINCODA (“Framework for Innovation Competencies Development and Assessment”) como instrumento para medir y evaluar los indicadores del comportamiento de la competencia de innovación, que están siendo identificados como resultado de una revisión sistemática de la literatura. Como parte de la investigación que se está realizando, en este trabajo se presenta, asimismo, el nuevo modelo establecido por el proyecto FINCODA, en el que la competencia de innovación se muestra como un conjunto en el que se encuentran integradas tres dimensiones: creatividad, pensamiento crítico y una tercera, intraemprendedurismo, que incluye tres sub-dimensiones (iniciativa, trabajo en equipo y trabajo en red).
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Agradecimientos:
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Este trabajo ha sido financiado con el Proyecto Erasmus+ Project FINCODA, Framework
for Innovation Competences Development and Assessment_554493-EPP-1-2014-1-FIEPPKA2-KA
(The European Commission support for the production ...[+]
Este trabajo ha sido financiado con el Proyecto Erasmus+ Project FINCODA, Framework
for Innovation Competences Development and Assessment_554493-EPP-1-2014-1-FIEPPKA2-KA
(The European Commission support for the production of this publication
does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the
authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of
the information contained therein) y el Proyecto PIME 2015-2016 A/09_Evaluación de los
indicadores del comportamiento innovador en el alumno universitario, de la Universitat
Politècnica de València.
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