- -

La buena docencia y su evaluación desde el punto de vista de las disciplinas en la Universidad

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

La buena docencia y su evaluación desde el punto de vista de las disciplinas en la Universidad

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Ramírez Garzón, M. I. es_ES
dc.contributor.author Montoya Vargas, J. es_ES
dc.date.accessioned 2018-07-04T10:40:22Z
dc.date.available 2018-07-04T10:40:22Z
dc.date.issued 2018-06-29
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/105267
dc.description.abstract [EN] This article provides a qualitative exploration on stakeholder’s thoughts about good teaching and faculty evaluation in different disciplines. Thus, on this studies result, future proposals for faculty evaluation could be considered. We used in-depth interviews for collecting data; its sources were eighteen professors and lecturers from thirteen fields of knowledge. Professors have an extensive experience: five years to twenty years as teachers or lecturers. In addition, some of the participants deal with the administrative duties at the University. The main results show that the good teaching and the faculty evaluation is associated with the professor ability for motivating students, to offer a stimulating learning environment, to connect students with their professions, to make disciples and to compliance with the institutional mission. Likewise, it is emphasized that faculty members should be evaluated by their capacity for mastering in the areas they teach, the willingness of them to educational innovation, teacher professional development, and most of all by the learning they promote. es_ES
dc.description.abstract [ES] Se presenta una exploración cualitativa de las percepciones de profesores universitarios sobre la buena docencia y su evaluación en diferentes disciplinas en la Universidad. Así, futuras propuestas de evaluación docente podrán considerar los resultados de este estudio. Para su desarrollo se hicieron entrevistas en profundidad a dieciocho profesores pertenecientes a trece disciplinas del conocimiento. Ellos tienen una trayectoria que varía entre los cinco y veinte años como docentes universitarios. Algunos de ellos adicionalmente desempeñan labores de tipo administrativo. Los resultados muestran que la buena docencia se asocia a la capacidad que tiene el profesor para motivar a los estudiantes, ofrecer un ambiente de aprendizaje estimulante, conectar a los estudiantes con la profesión, crear escuela y aportar al logro de la misión institucional. Asimismo, se resalta que los profesores universitarios deberían ser evaluados por el dominio en las áreas que enseñan, su disposición a la innovación educativa, el desarrollo docente y, sobre todo, por el aprendizaje que promueven. es_ES
dc.description.sponsorship Las autoras agradecen a la Vicerrectoría Académica de la Universidad privada; también a los dieciocho profesores participantes. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Enseñanza es_ES
dc.subject Evaluación del docente es_ES
dc.subject Enseñanza superior es_ES
dc.subject Calidad de la educación es_ES
dc.subject Aprendizaje es_ES
dc.subject Motivación es_ES
dc.subject Innovación pedagógica es_ES
dc.subject Teaching es_ES
dc.subject Teaching evaluation es_ES
dc.subject Learning es_ES
dc.subject Academic teaching personnel es_ES
dc.subject Higher education es_ES
dc.subject Motivation es_ES
dc.subject Educational quality and educational innovations es_ES
dc.title La buena docencia y su evaluación desde el punto de vista de las disciplinas en la Universidad es_ES
dc.title.alternative Good teaching and its evaluation from standpoint of the disciplines at the University es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2018-07-04T10:01:56Z
dc.identifier.doi 10.4995/redu.2018.6073
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Ramírez Garzón, MI.; Montoya Vargas, J. (2018). La buena docencia y su evaluación desde el punto de vista de las disciplinas en la Universidad. 69-86. doi:10.4995/redu.2018.6073 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/redu.2018.6073 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 69 es_ES
dc.description.upvformatpfin 86 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record