Resumen:
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[EN] An innovative project on Experimental Theoretical Practices in Physics in a Virtual Environment 3.0 is proposed. The aim is to improve the competences of the student's autonomous and collaborative work. Supported both ...[+]
[EN] An innovative project on Experimental Theoretical Practices in Physics in a Virtual Environment 3.0 is proposed. The aim is to improve the competences of the student's autonomous and collaborative work. Supported both on a variant of the "Flipped Learning" Methodology and within a Virtual Environment 3.0. Obviously, in addition to the improvement in the learning of Physics, it is of great interest the acquisition by students of computer skills, very important in a scientific-technological environment of the 21st century. The development of the project is carried out in three Phases: Introduction, Preparation and Application of the methodology used to achieve the fundamental objectives of this project. Some of the results pursued by this project are, among others, corroborate the importance of
using the new technologies of the information and communication society, not only in the transmission of information, but also in the processes of University learning. All of it, within a Virtual Environment 3.0 or, even, within an approximation to 4.0. This profile of the project combines with the philosophy of Bologna 2020 regarding changes in teaching-learning models.
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[ES] Se propone un proyecto innovador sobre Experiencias Teórico-Prácticas en Física en un Entorno Virtual 3.0. Se pretende la mejora de las competencias del trabajo autónomo y colaborativo del alumno. Apoyadas ambas sobre ...[+]
[ES] Se propone un proyecto innovador sobre Experiencias Teórico-Prácticas en Física en un Entorno Virtual 3.0. Se pretende la mejora de las competencias del trabajo autónomo y colaborativo del alumno. Apoyadas ambas sobre una variante de la Metodología “Flipped Learning” y dentro de un Entorno Virtual 3.0. Obviamente que además de la mejora en el aprendizaje de la Física, es de gran interés la adquisición por parte del alumnado de habilidades informáticas, muy importantes en un entorno científico-tecnológico del siglo XXI. El desarrollo del proyecto se lleva a cabo en tres Fases: Introducción, Preparación y Aplicación de la metodología utilizada para alcanzar los objetivos fundamentales de este proyecto. Alguno de los resultados que se persiguen con este proyecto son, entre otros, corroborar la importancia de la utilización de las nuevas tecnologías de la sociedad de la información y de la comunicación, no solo en la transmisión de información, sino también en los procesos de aprendizaje universitario. Todo ello, dentro de un Entorno Virtual 3.0 ó, incluso, dentro de una aproximación al 4.0. Este perfil del proyecto conjuga con la filosofía de Bolonia 2020 relativa a los cambios en los modelos de docencia-aprendizaje.
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