Resumen:
|
[EN] The educational field is considered as a space for training not only future professionals, but also citizens, so that skills such as critical thinking and the transmission of values have to be present in the curriculum ...[+]
[EN] The educational field is considered as a space for training not only future professionals, but also citizens, so that skills such as critical thinking and the transmission of values have to be present in the curriculum design of any university program syllabus. The main aim of this paper is to describe the design of a course and the implementation of different methodologies, specially Experiential Learning, as a means to achieve the integral training of students in the Degree in Primary Education. Diversification of methodologies in the class was carried out on the basis of the results of teachers’ observations and meetings, and it was planned bearing in mind the development of the required competences and values.
The main results obtained show a deeper understanding of the concept of equality, both in terms of gender and ethnicity. Likewise, the activity described in this study encouraged creativity among students, as was verified by the external collaborator. In both cases, the feedback received was positive. As recommendations, future studies require the participation of students of different grades and postgraduates to identify new collaborative activities for students.
[-]
[ES] El ámbito educativo se considera un lugar de formación no solo de futuros profesionales, sino también de ciudadanos, de manera que la transmisión de valores y destrezas como el pensamiento crítico deben estar presentes ...[+]
[ES] El ámbito educativo se considera un lugar de formación no solo de futuros profesionales, sino también de ciudadanos, de manera que la transmisión de valores y destrezas como el pensamiento crítico deben estar presentes en el diseño curricular de cualquier plan de estudios universitario. El objetivo de esta comunicación es la descripción del diseño de una asignatura y la implementación de diversas metodologías, especialmente el Aprendizaje Experiencial, como instrumento para conseguir la formación integral de los estudiantes del Grado en Educación Primaria. La diversificación metodológica en el aula se llevó a cabo sobre la base de la observación e intercambios de impresiones del profesorado y se planificó teniendo en cuenta los valores y el desarrollo competencial requerido. Los principales resultados obtenidos muestran una comprensión más profunda del concepto de igualdad, tanto en lo que concierne al género como a la etnia. Asimismo, la actividad descrita en este trabajo fomentó la creatividad entre el alumnado, tal y como fue constatado por el colaborador externo. En ambos casos, el feedback recibido fue positivo. Como recomendaciones, en futuros estudios se hace necesario la participación de alumnos de diferentes grados y postgrados para identificar nuevas actividades de colaboración para los estudiantes.
[-]
|