Resumen:
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[EN] The following communication addresses the doctoral research on the processes of creation of artisan cultural products that are based on the traditional cultural identity of the Archipelago of Chiloé and are conceived ...[+]
[EN] The following communication addresses the doctoral research on the processes of creation of artisan cultural products that are based on the traditional cultural identity of the Archipelago of Chiloé and are conceived for the tourism industry.
The Chiloé Archipelago (Chile) is a place that has the peculiarity of maintaining a marked traditional character in its culture, and which is currently facing the conflict with globalization, in which tourism has played a very important role. Therefore, we will develop in a first part the concepts that structure the analysis: cultural identity, tradition, tourism and postmodernity, focusing on providing the background about the cultural reality of our field of study. After exposing these antecedents, the methodological framework that has guided the investigation will be explained on the basis of an ethnographic model that, from the observation, the photographic registry and interviews, will allow the analysis of the artisan objects and their mediating character of cultural meanings the context of tourism.
In the first instance, we will focus on the market diagnosis of the artisanal design products offered in Chiloé, analyzing them both from a semiotic perspective and from structuralism. From this we can highlight the clash or conflict that occurs in the context of tourism and its impact on the creation processes, generating ambiguous, hybrid products that are built from the logic of the market trying to claim a traditional cultural identity, sometimes in a way inadequate.
Finally we will refer to a product case of design of "appropriate modernity", a concept developed by Sergio Mansilla, an important researcher on Chiloé, and that by way of conclusion will allow to understand the role of the design in the encounter and dialogue between the local and the
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[ES] La siguiente comunicación aborda la investigación doctoral acerca de los procesos de creación de productos culturales artesanales que se fundan en la identidad cultural tradicional del Archipiélago de Chiloé y que se ...[+]
[ES] La siguiente comunicación aborda la investigación doctoral acerca de los procesos de creación de productos culturales artesanales que se fundan en la identidad cultural tradicional del Archipiélago de Chiloé y que se conciben para la industria del turismo. El Archipiélago de Chiloé (Chile) es un lugar que tiene la particularidad de mantener un marcado carácter tradicional en su cultura, y que se ve enfrentado en la actualidad al conflicto con la globalización, en la que el turismo ha jugado un rol muy importante. Por ello desarrollaremos en una primera parte los conceptos que estructuran el análisis: identidad cultural, tradición, turismo y posmodernidad (Freedman, Castells, Hall, Giddens, Bauman, Lipovetsky, McCannel, Urry) enfocándonos en proporcionar los antecedentes acerca de la realidad cultural de nuestro campo de estudio.Tras exponer esos antecedentes, se explicitará el marco metodológico que ha encauzado la investigación sobre la base de un modelo etnográfico que, a partir de la observación, el registro fotográfico y entrevistas, permitirá el análisis de los objetos artesanales y su carácter mediatizador de significados culturales tradicionales para el contexto del turismo. En una primera instancia nos abocaremos al diagnóstico del mercado de los productos de diseño artesanal que se ofrecen en Chiloé, analizándolos tanto desde una perspectiva semiótica, como desde el estructuralismo. De ello podremos evidenciar el choque o conflicto que se produce en el contexto del turismo y su impacto en los procesos de creación, generando productos ambiguos, híbridos, que se construyen desde la lógica del mercado intentando reivindicar una identidad cultural tradicional, a veces de manera inadecuada.Finalmente nos referiremos a un caso de producto de diseño de “modernidad apropiada”, concepto desarrollado por Sergio Mansilla, importante investigador sobre Chiloé, y que a modo de conclusión permitirá comprender el rol del diseño en el encuentro y diálogo entre lo local y lo global.
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