Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Romero Sánchez, Sixto | es_ES |
dc.contributor.author | Castro Gutiérrez, Fernando | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T10:11:38Z | |
dc.date.available | 2018-10-05T10:11:38Z | |
dc.date.issued | 2008-06-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/109509 | |
dc.description.abstract | [EN] The present work describes and it analyzes an experience of mathematical modelling that well could be developed in the classroom with students of secondary. The different stages of the process of followed modelling are described in the article. In their analysis some strategies are pointed out for the elaboration of the pattern with different focuses and that it drives us to the solution of the outlined problem: problem that we have denominated Problem of Dobogókó. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El presente trabajo describe y analiza una experiencia de modelización matemática que bien podría desarrollarse en el aula con alumnos de secundaria. Las distintas etapas del proceso de modelización seguido se describen en el artículo. En su análisis se señalan algunas estrategias para la elaboración del modelo con diferentes enfoques y que nos conduzca a la solución del problema planteado: problema que hemos denominado Problema de Dobogókó. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.title | Modelización matemática en secundaria desde un punto de vista superior: EL PROBLEMA DE DOBOGÓKÓ | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-10-05T09:55:20Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2008.3129 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Romero Sánchez, S.; Castro Gutiérrez, F. (2008). Modelización matemática en secundaria desde un punto de vista superior: EL PROBLEMA DE DOBOGÓKÓ. Modelling in Science Education and Learning. 1:11-23. https://doi.org/10.4995/msel.2008.3129 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2008.3129 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 11 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 23 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 1 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | Abrantes, P. "Revisión de los objetivos y la naturaleza de las matemáticas para todos en el contexto de un plan de estudio de estudios nacional (Matemáticas en Europa: diversas perspectivas)". Barcelona. Ed. Grao. 2001. | es_ES |
dc.description.references | Ahmed, A et al. "Cultural Diversity in mathematics (Education)". Chichester (England). Horwood. 2001. | es_ES |
dc.description.references | Biembengut, M., Hein, N. Modelagem. "Matemática no Ensino". San Pablo, Brasil. 2003. | es_ES |
dc.description.references | Blomhøj, M. "Mathematical modelling - A theory for practice". En: Clarke, B.; Clarke, D. Emanuelsson, G.; Johnansson, B.; Lambdin, D.; Lester, F. Walby, A., Walby, K. (Eds.) International Perspectives on Learning and Teaching Mathematics. National Center for Mathematics Education. Suecia. 2004. | es_ES |
dc.description.references | Blomhoj, M. (2003). Developing mathematical modelling competence: conceptual clarification and educational planning. Teaching Mathematics and its Applications, 22(3), 123-139. doi:10.1093/teamat/22.3.123 | es_ES |
dc.description.references | Broomes, D. "Using goals to construct useful forms of school mathematics". París. UNESCO. Science and Technology Education. 1989. | es_ES |
dc.description.references | Carvalho, M. "Lo que debemos llevar para el siglo XX1: el caso de las funciones". Barcelona. Rev. Uno.Ed. Grao. 1999. | es_ES |
dc.description.references | Cobb, P., Steffe, L. "The constructivist researcher as teacher and model builder". Mathematics Education. Vol. 2. 1983. | es_ES |
dc.description.references | Davis, P., Hersh, R. "Experiencia Matemática". (1ra. Ed.). Madrid. Espa-a: Editorial Labor. 1988. | es_ES |
dc.description.references | Guzmán, M. "Para pensar mejor". Madrid. Ed. Labor. 1991. | es_ES |
dc.description.references | Keitel, C., Kilpatrick, J. "La racionalidad e irracionalidad de los estudios comparativos internacionales". Rev. Uno. Ed. Grao. 1999. | es_ES |
dc.description.references | Keitel, C et al. "Mathematics, Education and Society". París. UNESCO. Document Series no35. 1989 | es_ES |
dc.description.references | Keitel, C. "Cultural diversity, internationalisation and globalisation: challenges and perils for mathematics education" In: A. Ahmed, J.M. Kraemer, and H. Williams (Eds.) Cultural Diversity in Mathematics Education. Chichester: Ellis, Horwood, 41-60. 2000. | es_ES |
dc.description.references | Lerman, S. "Culturally situated knowledge and the problem of transfer in the learning of mathematics". En L. Burton (Ed.) Learning Mathematics: From Hierarchies to Networks. Londres, Inglaterra: Falmer Press. 1999. | es_ES |
dc.description.references | Niss, M. "Cases of Assessment in Mathematics Education". Kluwer, Dordrecht. 1992. | es_ES |
dc.description.references | Niss, M. "Aspects of the nature and state of research in mathematips education". Roskilde:Roskilde University IMFUFA. 1998. | es_ES |
dc.description.references | Perrenoud, P. "Construire des compétences des écoles". Ginebra. 1998. | es_ES |
dc.description.references | Romero, S., Abad, P., Suárez, A.J. "Reflections on some myths in math education. An application with the use of the symbolic calculation system MAPLE". Proceedings of CIEAEM- 53.Verbania (Italia). 2001. | es_ES |
dc.description.references | Schoenfeld, A.H. "A discourse an methods en Journal for de Research en Mathematics Education". Vol.6. 1994. | es_ES |