Resumen:
|
[EN] The resolution of practical exercises that approach studies to real-life issues, known as Problem-Based Learning (PBL), is currently a well-known methodology, that has been applied in engineering education, Nevertheless, ...[+]
[EN] The resolution of practical exercises that approach studies to real-life issues, known as Problem-Based Learning (PBL), is currently a well-known methodology, that has been applied in engineering education, Nevertheless, it has different possibilities and particularities in Architecture.
This paper introduces to the experience developed recently in the subject Constructive Project of the Master degree in Architecture. In this subject, the students must develop a complete architectural project, approaching as much as possible to an “Execution Project”.
This process presents the difficulty of collecting and reviewing the knowledge students should get along their degree training. There are different matters and skills involved, from the creative and technical aspects to the transversal ones, such as teamwork or the organization and management of time.
The common thread is complete a technical project, with a degree of complexity that allows its development. Some aspects are adapted, but the students must elaborate accurate proposals and justify the solutions combining technical point of view and different regulations compliance.
The develop of this methodology has been a very important challenge, both for teachers and students. The results have been very positive, despite there are different aspects that should be improve little by little, but the main benefit is clear, drive them better to their professional future.
[-]
[ES] La resolución de ejercicios o prácticos que se aproxime a casos reales conocido por Aprendizaje Basado en Problemas o bien su para realizar un Proyecto más general es algo bastante conocido y aplicado actualmente en ...[+]
[ES] La resolución de ejercicios o prácticos que se aproxime a casos reales conocido por Aprendizaje Basado en Problemas o bien su para realizar un Proyecto más general es algo bastante conocido y aplicado actualmente en la formación de las ingenierías, pero tiene particularidades en arquitectura. Este artículo presenta la experiencia desarrollada recientemente en la asignatura Proyecto Constructivo del Master Habilitante de la ETSAV. En ella los estudiantes deben desarrollar un Proyecto Arquitectónico completo, aproximándose lo máximo posible a un “Proyecto de Ejecución”. Este proceso plantea la dificultad de recopilar y repasar los distintos conociminentos que los estudiantes han ido adquiriendo en su formación en el grado, desde los aspectos creativos y técnicos a otros transversales como la organización y gestión del tiempo o el trabajo en equipo. El hilo conductor es un proyecto técnico, con un grado de complejidad que permitiera su desarrollo posterior. Los estudiantes deben elaborar sus distintas propuestas y justificar las soluciones desde el punto de vista técnico, así como el cumplimento de la diversa normativa. El desarrollo de esta metodología ha sido un desafío importante, tanto para profesores como para estudiantes. Los resultados son positivos, a pesar de que hay diferentes aspectos que deben mejorarse poco a poco, pero el principal beneficio está claro, llevar mejor a los estudiantes su futuro profesional.
[-]
|