[EN] The increasing supply of videos as an online resource has changed the performance of students who study degrees based on face-to-face learning. The objectives of this paper are to elicit current preferences for ...[+]
[EN] The increasing supply of videos as an online resource has changed the performance of students who study degrees based on face-to-face learning. The objectives of this paper are to elicit current preferences for different
types of learning resources, especially videos, developed to teach Operations Research in Business Administration and Management degree, as well as analysing the relation between the videos use and students’ performance. The
methodology is based on a survey using the Likert scale and the multicriteria method AHP.
While all available resources are used to learn the subject, the results show a predominant preference for exam answers and videos, although more than one third of the students also use books and slides. Detailed exam answers
improve learning and decrease tutorial appointments. There are significant differences in the use of learning resources among groups and resources affect students’ behaviour and performance. The videos with teaching modules decrease face-to-face class attendance, while the videos with interactive case studies affect performance positively. Therefore, we think that moving forward in this line would improve effective learning.
[-]
[ES] La creciente oferta de videos como recurso online ha modificado el comportamiento de los alumnos que cursan titulaciones con docencia presencial. Los objetivos de este trabajo son cuantificar las preferencias actuales ...[+]
[ES] La creciente oferta de videos como recurso online ha modificado el comportamiento de los alumnos que cursan titulaciones con docencia presencial. Los objetivos de este trabajo son cuantificar las preferencias actuales por los diversos tipos de materiales, y en particular los videos, elaborados para la docencia de Investigación Operativa en el Grado en Administración y Dirección de Empresas, así como analizar la relación entre el uso de videos y el rendimiento de los alumnos. La metodología se basa en una encuesta con la escala de Likert y la técnica AHP. Si bien todos los recursos disponibles se utilizan para preparar la materia, los resultados muestran una preferencia mayoritaria por los exámenes resueltos y videos, aunque más de un tercio de los alumnos también utilizan libros y presentaciones. Los exámenes resueltos mejoran el aprendizaje y reducen las tutorías. Se han encontrado diferencias significativas en el uso de los recursos por grupo y los medios utilizados también afectan al comportamiento y al rendimiento de los alumnos. Los videos con unidades didácticas reducen la asistencia a clase presencial, mientras que los videos de casos prácticos interactivos afectan positivamente al rendimiento. Por tanto, creemos que avanzar en esta última línea mejoraría el aprendizaje efectivo.
[-]
|