Resumen:
|
[EN] Starting from the photographic metaphor employed by Fournel (1857: 268) in which he describes
the figure of the flâneur as a "walking daguerreotype", he proposes an update of the
photographer embodied in the prototype ...[+]
[EN] Starting from the photographic metaphor employed by Fournel (1857: 268) in which he describes
the figure of the flâneur as a "walking daguerreotype", he proposes an update of the
photographer embodied in the prototype of a modern passer, from his birth in the Paris of the
19th century To the current hybrid space, in which the flâneur, using the mobile phone, registers
every stimulus through the camera and makes it public, giving rise to the appearance of the
phoneur that registers and shares the urban scene in real time.
The daguerreotype, which required a process of long exposure times and influenced the quiet of
the models themselves to obtain a unique work, contrasts with the current photography, much
more "mobile" and multiple than at that time.
From this idea, this article begins with a study of the relationship between the modern flâneur and
the early times of photography, a journey through its evolution to the present, in which immediacy
and immateriality characterize some images that try to document almost compulsively, through
the mobile phone, the surrounding reality. A daily life photographed that generate shared
autobiographies in social networks; experiences extracted from the physical space to be shown in
the digital, spaces that with the use of devices such as smartphones that offer digital information
in the physical space give rise to the so-called hybrid spaces.
[-]
[ES] Partiendo de la metáfora fotográfica empleada por Fournel en 1857 en la que describe la figura del
flâneur como “daguerrotipo andante”, se propone una actualización del fotógrafo encarnado en el
prototipo de paseante ...[+]
[ES] Partiendo de la metáfora fotográfica empleada por Fournel en 1857 en la que describe la figura del
flâneur como “daguerrotipo andante”, se propone una actualización del fotógrafo encarnado en el
prototipo de paseante moderno, desde su nacimiento en el París del siglo XIX hasta el espacio híbrido
actual. Espacios en los que el flâneur, haciendo uso del teléfono móvil, registra cada estímulo a través
de la cámara fotográfica y la hace pública, dando lugar a la aparición de un flâneur actualizado que
registra y comparte la escena urbana en tiempo real.
El daguerrotipo, del que no se podía obtener copias y que requería un proceso de largos tiempos de
exposición, y que influía en la quietud de los propios modelos para la obtención de una obra única,
contrasta con la fotografía actual, mucho más “móvil” y múltiple que entonces.
A partir de esta idea, este artículo comienza con un estudio de la relación que existe entre el flâneur
moderno y los primeros tiempos de la fotografía, para plantear un recorrido por su evolución hasta la
actualidad, en la que la inmediatez y la inmaterialidad caracterizan a unas imágenes que tratan de
documentar, casi de manera compulsiva a través del teléfono móvil, la realidad circundante. Una
cotidianidad fotografiada que generan autobiografías compartidas en las redes sociales; experiencias
extraídas del espacio físico para ser mostradas en el digital; espacios que con el uso de dispositivos
como los smartphones que ofrecen información digital en el espacio físico, dan lugar a la aparición de
los denominados espacios híbridos.
[-]
|