- -

Las estrategias de aprendizaje de vocabulario: su relación con el éxito académico

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Las estrategias de aprendizaje de vocabulario: su relación con el éxito académico

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Castellano-Risco, Irene es_ES
dc.date.accessioned 2019-01-08T10:48:09Z
dc.date.available 2019-01-08T10:48:09Z
dc.date.issued 2018-12-27
dc.identifier.issn 1133-4770
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/114874
dc.description.abstract [EN] In the fields of Second Language Acquisition, there is a recent trend towards the identification of vocabulary learning strategies. However, the majority of this work has focused on the identification of strategies itself, rather than relating it to vocabulary mastery. This article presents a study on the use of vocabulary learning strategies and their relation to receptive vocabulary size. To do so, seventy secondary-school learners took part in the study. They were asked to respond the 2K version of the Vocabulary Levels Test (Schmitt, Schmitt & Clapham, 2001) and a vocabulary learning strategies questionnaire, adapted from Schmitt’s taxonomy (1997). The data were examined looking into how the use of vocabulary learning strategies related to larger or smaller receptive vocabulary size. Results will have practical implications in language teaching, as, with the identification of those most useful strategies, teachers will be able to foster their use, turning learners’ efforts into a more successful experience. es_ES
dc.description.abstract [ES] En el ámbito de la investigación en enseñanza de segundas lenguas, hay un movimiento reciente que busca identificar las estrategias de aprendizaje de vocabulario. Sin embargo, la mayoría de estos estudios se han centrado en la identificación de las estrategias en sí, más que en la relación de estas con otros aspectos del aprendizaje de vocabulario. Este estudio presenta un análisis del uso de estrategias de aprendizaje de vocabulario y su relación con el nivel de vocabulario receptivo. Para ello, setenta alumnos de cuarto curso de educación secundaria participaron en el estudio. Se les pidió que respondieran el primer nivel del Vocabulary Levels Tests (Schmitt, Schmitt & Clapham, 2001) y un cuestionario sobre el uso de estrategias de aprendizaje de vocabulario, adaptado de la taxonomía de Schmitt (1997). Los datos se examinaron buscando una posible relación entre el tamaño de vocabulario receptivo y un mayor o menor uso de determinadas estrategias de aprendizaje. Los resultados tienen una aplicación práctica en la enseñanza de lenguas, ya que, con la identificación de las estrategias más fructíferas, los docentes podrán facilitar su uso en el aula, convirtiendo así los esfuerzos de los alumnos en experiencias satisfactorias. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Lenguaje y Textos
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Aprendizaje de vocabulario es_ES
dc.subject Vocabulary Levels Tests es_ES
dc.subject Estrategias de aprendizaje de vocabulario es_ES
dc.subject Educación secundaria es_ES
dc.subject Vocabulary learning es_ES
dc.subject Vocabulary learning strategies es_ES
dc.subject Secondary-school es_ES
dc.title Las estrategias de aprendizaje de vocabulario: su relación con el éxito académico es_ES
dc.title.alternative Vocabulary learning estrategies: their relation to learning success es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2019-01-08T10:28:41Z
dc.identifier.doi 10.4995/lyt.2019.10029
dc.rights.accessRights Embargado es_ES
dc.description.bibliographicCitation Castellano-Risco, I. (2018). Las estrategias de aprendizaje de vocabulario: su relación con el éxito académico. Lenguaje y Textos. (48):11-20. doi:10.4995/lyt.2019.10029 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/lyt.2019.10029 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 11 es_ES
dc.description.upvformatpfin 20 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 48
dc.relation.references Bloom, B. S. (1984). Taxonomy of educational objectives. Boston: Allyn and Bacon. es_ES
dc.relation.references Boers, F., & Lindstromberg, S. (2008). How cognitive linguistics can foster effective vocabulary teaching. In F. Boers & S. Lindstromberg, Cognitive Linguistic Approach to Teaching Vocabulary and Phraseology (pp. 1-65). Berlin: Mouton, The Hague. https://doi.org/10.1515/9783110199161.1.1 es_ES
dc.relation.references Canga Alonso, A. (2013). Receptive vocabulary size of secondary Spanish EFL learners. Revista de Lingüísticas y Lenguas Aplicadas, 8, 66-75. https://doi.org/10.4995/rlyla.2013.1180 es_ES
dc.relation.references García López, M. (2000). Estrategias de aprendizaje de vocabulario de inglés utilizadas por los estudiantes de secundaria. Lenguaje y Textos, 61-70. es_ES
dc.relation.references Gu, Y., & Johnson, R. K. (1996). Vocabulary Learning Strategies and Language Learning Outcome. Language Learning, 643-679. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1996.tb01355.x es_ES
dc.relation.references Jiménez Catalán, R. M., & Terrazas Gallego, M. (2005). The receptive vocabulary of English Foreign Language young learners. Journal of English Studies, 5, 173-192. https://doi.org/10.18172/jes.127 es_ES
dc.relation.references Lawson, M. J., & Hogben, D. (1996). The vocabulary-learning strategies of foreign-language students. Language Learning, 46(1), 101-135. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1996.tb00642.x es_ES
dc.relation.references Meara, P. (1996). The vocabulary knowledge framework. Vocabulary Acquisition Research Group Virtual Library. es_ES
dc.relation.references Milton, J. (2009). Measuring Second Language Vocabulary Acquisition. UK: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781847692092 es_ES
dc.relation.references Milton, J., & Fitzpatrick, T. (2014). Dimensions of vocabulary knowledge. UK: Palgrave Macmillan. es_ES
dc.relation.references Nation, P. (1990). Teaching and learning vocabulary. New York City: Newbury. es_ES
dc.relation.references Nation, P. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524759 es_ES
dc.relation.references Oxford, R. (1989). Use of Language Learning Strategies: a synthesis of studies with implications for strategy training. System, 17 (2), 235-247. https://doi.org/10.1016/0346-251X(89)90036-5 es_ES
dc.relation.references Sahbazian, S. (2004). Perceived vocabulary learning strategies of Turkish university students (Unpublished Ph.D. Dissertation). Oklahoma State University, Oklahoma, USA. es_ES
dc.relation.references Schmitt, N. (1997). Vocabulary learning strategies. In N. Schmitt & M. McCarthy, Vocabulary: Description, acquisition and pedagogy. es_ES
dc.relation.references Schmitt, N. (2008). Instructed second language vocabulary learning. Language Teaching Research, 12, 329-363. https://doi.org/10.1177/1362168808089921 es_ES
dc.relation.references Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A Vocabulary Research Manual. Palgrave Press. https://doi.org/10.1057/9780230293977 es_ES
dc.relation.references Schmitt, N., Schmitt, D., & Claphman, C. (2001). Developing and exploring the behaviour of two new versions of the Vocabulary Levels Tests. Language Testing, 18(1), 55-88. https://doi.org/10.1177/026553220101800103 es_ES
dc.relation.references Soler, P. (2017). España, el país con peor nivel de inglés de la Unión Europea. Periódico El Mundo. Retrieved from: http://www.elmundo.es/sociedad/2017/01/12/5877581fe2704e79538b4666.html es_ES
dc.relation.references Stöffer, I. (1995). University foreign language students' choice of vocabulary learning strategies as related to individual difference variable (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Alabama, U.S.A. es_ES
dc.relation.references Tseng, W.-T., Dörnyei, Z., & Schmitt, N. (2006). A New Approach to Assessing Strategic Learning: The Case of Self-Regulation in Vocabulary Acquisition. Applied Linguistics, 27(1), 78-102. https://doi.org/10.1093/applin/ami046 es_ES
dc.relation.references Xhaferi, B., & Xhaferi, G. (2008). Vocabulary learning strategies used by students at SEEU in terms of gender and teachers' attitudes toward teaching vocabulary. Tetovo: South East European University. es_ES
dc.relation.references Waldovgel, D.A. (2011). Vocabulary learning strategies among adult learners of Spanish as a foreign language. Unpublished Doctorial Dissertation. The University of Texas at Austin. es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record