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dc.contributor.author | Álvarez Ramos, Eva | es_ES |
dc.contributor.author | Alejaldre Biel, Leyre | es_ES |
dc.date.accessioned | 2019-01-08T11:11:36Z | |
dc.date.available | 2019-01-08T11:11:36Z | |
dc.date.issued | 2018-12-27 | |
dc.identifier.issn | 1133-4770 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/114879 | |
dc.description.abstract | [EN] The emergence of virtual learning environments (VLE) has led to a clear democratization of knowledge and a more accessible teacher training and retraining. Students decide when and where to learn and, precisely, this autonomy is the key strength of VLE, which advocates students’ emancipation and seeks their independence. In the same way, VLE open the learning experience due to the unlimited contact with other individuals, thoughts and cultures. In this paper we intend to show how the teaching process has been updated by modifying its pedagogical approaches to adapt to the new digital learning environments and how it has been adjusted to new social demands. The goal of this work is to describe how in the last decade there has been a significant increase regarding the number of distance learners and how their age is a variable to be considered in online graduate studies. To finish, we describe the current teacher training panorama in the discipline of Spanish as a foreign language (SFL) to exemplify the concepts presented previously and analyze quantitatively the main benefits and the greatest shortcomings related to virtual training for SFL teachers. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La irrupción de los entornos virtuales de aprendizaje (EVA) ha supuesto una clara democratización del conocimiento y ha contribuido a incentivar la formación y el reciclaje del profesorado. El discente decide cuándo y dónde aprender y es, precisamente, esta autonomía el punto fuerte de los EVA, que abogan por la emancipación del alumno y buscan su independencia. Del mismo modo abren el aprendizaje al contacto con otros individuos, pensamientos y culturas. Pretendemos mostrar cómo la formación se ha actualizado modificando sus planteamientos pedagógicos para adaptarse a los nuevos entornos digitales y a las nuevas necesidades sociales. Queremos exponer cómo en la última década ha habido un aumento significativo de los estudiantes a distancia y cómo la edad del discente es una variable a considerar en los estudios de posgrado online. Finalizaremos mostrando el panorama de formación docente en el mundo del español como lengua extranjera (ELE) para ejemplificar todo lo vertido y poner de manifiesto cuantitativamente cuáles son los principales beneficios y cuáles las mayores carencias en la oferta de formación virtual analizada. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Lenguaje y Textos | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Entornos virtuales de aprendizaje | es_ES |
dc.subject | Enseñanza/aprendizaje de español lengua extranjera | es_ES |
dc.subject | Docencia virtual | es_ES |
dc.subject | Estudios de posgrado | es_ES |
dc.subject | Formación de profesorado | es_ES |
dc.subject | Virtual learning environments | es_ES |
dc.subject | Teaching / learning Spanish as a foreign language | es_ES |
dc.subject | Digital learning | es_ES |
dc.subject | Postgraduate training | es_ES |
dc.subject | Teacher training | es_ES |
dc.title | Los entornos virtuales de aprendizaje y la democratización del conocimiento: la formación online de profesores de ELE en la sociedad tecnológica | es_ES |
dc.title.alternative | Virtual learning environments and the democratization of knowledge: the online training of SFL teachers in the technological society | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2019-01-08T10:28:44Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/lyt.2019.10534 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Álvarez Ramos, E.; Alejaldre Biel, L. (2018). Los entornos virtuales de aprendizaje y la democratización del conocimiento: la formación online de profesores de ELE en la sociedad tecnológica. Lenguaje y Textos. (48):45-58. https://doi.org/10.4995/lyt.2019.10534 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/lyt.2019.10534 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 45 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 58 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 48 | |
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