- -

Los entornos virtuales de aprendizaje y la democratización del conocimiento: la formación online de profesores de ELE en la sociedad tecnológica

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Los entornos virtuales de aprendizaje y la democratización del conocimiento: la formación online de profesores de ELE en la sociedad tecnológica

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Álvarez Ramos, Eva es_ES
dc.contributor.author Alejaldre Biel, Leyre es_ES
dc.date.accessioned 2019-01-08T11:11:36Z
dc.date.available 2019-01-08T11:11:36Z
dc.date.issued 2018-12-27
dc.identifier.issn 1133-4770
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/114879
dc.description.abstract [EN] The emergence of virtual learning environments (VLE) has led to a clear democratization of knowledge and a more accessible teacher training and retraining. Students decide when and where to learn and, precisely, this autonomy is the key strength of VLE, which advocates students’ emancipation and seeks their independence. In the same way, VLE open the learning experience due to the unlimited contact with other individuals, thoughts and cultures. In this paper we intend to show how the teaching process has been updated by modifying its pedagogical approaches to adapt to the new digital learning environments and how it has been adjusted to new social demands. The goal of this work is to describe how in the last decade there has been a significant increase regarding the number of distance learners and how their age is a variable to be considered in online graduate studies. To finish, we describe the current teacher training panorama in the discipline of Spanish as a foreign language (SFL) to exemplify the concepts presented previously and analyze quantitatively the main benefits and the greatest shortcomings related to virtual training for SFL teachers. es_ES
dc.description.abstract [ES] La irrupción de los entornos virtuales de aprendizaje (EVA) ha supuesto una clara democratización del conocimiento y ha contribuido a incentivar la formación y el reciclaje del profesorado. El discente decide cuándo y dónde aprender y es, precisamente, esta autonomía el punto fuerte de los EVA, que abogan por la emancipación del alumno y buscan su independencia. Del mismo modo abren el aprendizaje al contacto con otros individuos, pensamientos y culturas. Pretendemos mostrar cómo la formación se ha actualizado modificando sus planteamientos pedagógicos para adaptarse a los nuevos entornos digitales y a las nuevas necesidades sociales. Queremos exponer cómo en la última década ha habido un aumento significativo de los estudiantes a distancia y cómo la edad del discente es una variable a considerar en los estudios de posgrado online. Finalizaremos mostrando el panorama de formación docente en el mundo del español como lengua extranjera (ELE) para ejemplificar todo lo vertido y poner de manifiesto cuantitativamente cuáles son los principales beneficios y cuáles las mayores carencias en la oferta de formación virtual analizada. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Lenguaje y Textos
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Entornos virtuales de aprendizaje es_ES
dc.subject Enseñanza/aprendizaje de español lengua extranjera es_ES
dc.subject Docencia virtual es_ES
dc.subject Estudios de posgrado es_ES
dc.subject Formación de profesorado es_ES
dc.subject Virtual learning environments es_ES
dc.subject Teaching / learning Spanish as a foreign language es_ES
dc.subject Digital learning es_ES
dc.subject Postgraduate training es_ES
dc.subject Teacher training es_ES
dc.title Los entornos virtuales de aprendizaje y la democratización del conocimiento: la formación online de profesores de ELE en la sociedad tecnológica es_ES
dc.title.alternative Virtual learning environments and the democratization of knowledge: the online training of SFL teachers in the technological society es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2019-01-08T10:28:44Z
dc.identifier.doi 10.4995/lyt.2019.10534
dc.rights.accessRights Embargado es_ES
dc.description.bibliographicCitation Álvarez Ramos, E.; Alejaldre Biel, L. (2018). Los entornos virtuales de aprendizaje y la democratización del conocimiento: la formación online de profesores de ELE en la sociedad tecnológica. Lenguaje y Textos. (48):45-58. doi:10.4995/lyt.2019.10534 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/lyt.2019.10534 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 45 es_ES
dc.description.upvformatpfin 58 es_ES
dc.type.version info:eu repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 48


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record