Resumen:
|
[EN] This study analyzes the perception of teachers and university students of the usefulness of learning management systems (LMS) in which five dimensions of the usefulness of the Moodle platform usefulness are investigated: ...[+]
[EN] This study analyzes the perception of teachers and university students of the usefulness of learning management systems (LMS) in which five dimensions of the usefulness of the Moodle platform usefulness are investigated: “content”, “activities”, “evaluation”, “interaction” and “learning”. Differences between the perceptions of the cloister and the students regarding the usefulness of Moodle in their teaching were also assessed. Furthermore, the current literature on the use of LMS was reviewed, in which the Moodle platform in a university context was focused on. Based on the the empirical study and data analysis, a different perception of the students and university professors on Moodle was demonstrated. However, there are significant differences between some indicators and between the perceptions of the “content”, “evaluation” and “interaction” dimensions of the Moodle platform usefulness regarding students and teachers. The results obtained determine the aspects of LMS that need to be improved in order to enhance its usefulness as a learning tool in a university context.
[-]
[ES] En este estudio se analiza la percepción de los profesores y alumnos universitarios sobre la utilidad de los entornos virtuales de aprendizaje (Learning Management Systems, LMS). Concretamente, el estudio se centra ...[+]
[ES] En este estudio se analiza la percepción de los profesores y alumnos universitarios sobre la utilidad de los entornos virtuales de aprendizaje (Learning Management Systems, LMS). Concretamente, el estudio se centra en cinco dimensiones de la utilidad de la plataforma Moodle: “contenidos”, “actividades”, “evaluación”, “interacción” y “aprendizaje”. Por otra parte, se comprueba la existencia de diferencias entre las percepciones del claustro y de los estudiantes respecto a la utilidad de Moodle en su docencia. Para llevar a cabo este estudio se ha desarrollado una revisión bibliográfica sobre el uso de los LMS, en especial de la plataforma Moodle, en el contexto universitario. A partir del estudio empírico realizado y en función de la explotación de los datos obtenidos se ha comprobado la distinta percepción de los alumnos y profesores universitarios sobre Moodle. Del mismo modo, se observan diferencias significativas entre algunos indicadores y entre las percepciones de las dimensiones “contenidos”, “evaluación” e “interacción” de la utilidad de la plataforma Moodle, respecto a alumnos y profesores. Los resultados obtenidos sirven para determinar los aspectos de los LMS que es necesario mejorar para potenciar su utilidad como herramienta de aprendizaje en el ámbito universitario.
[-]
|