Resumen:
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[EN] This article describes an innovative strategy aimed at teaching the subject
“Political Economy”, in the University Degree in Political Science and Public
Administration. Although the central methodology revolves ...[+]
[EN] This article describes an innovative strategy aimed at teaching the subject
“Political Economy”, in the University Degree in Political Science and Public
Administration. Although the central methodology revolves mainly around
“gamification”, it also requires activities as traditional as “taking notes” or
“paying attention during class”. In addition, it provides the added value of
demanding to expand and structure the information collected on the basis of
structuring descriptors (glossary). Through a RPG –economic and political
espionage at Bandung Conference– students collect, complete and organize the
information offered by the teacher and return it through oral communications
before the class. In addition to the gamification, the experience also proposes
cooperative learning techniques (TAC), internet use and work under temporary
pressure, pondering the possibility of unexpected difficulties or unforeseen events
at the last minute. A critical vision of the discourse, discerning the practical
implications of the content studied, the assumption of responsibility before the
group and the ability to urgently update the expository strategies are the most
desired results.
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[ES] El artículo describe una estrategia innovadora destinada a la docencia de la asignatura “Economía Política”, del Grado Universitario de CC Políticas y Admón. Pública. Si bien la metodología central gira principalmente ...[+]
[ES] El artículo describe una estrategia innovadora destinada a la docencia de la asignatura “Economía Política”, del Grado Universitario de CC Políticas y Admón. Pública. Si bien la metodología central gira principalmente sobre la “gamificación”, también exige actividades tan tradicionales como “tomar apuntes” o “prestar atención durante la clase”. Complementariamente, aporta el valor añadido de exigir ampliar y estructurar la información recogida en base a descriptores estructurantes (glosario). Mediante un juego de rol –espionaje económico y político en Bandung–, el alumnado recoge, completa y organiza la información ofrecida por el profesor y la retorna a la clase mediante comunicaciones orales. Junto a la gamificación, la experiencia propone técnicas de aprendizaje cooperativo (TAC), uso de internet y trabajo bajo presión temporal, ponderando la posibilidad de dificultades o imprevistos sobrevenidos a última hora. Una visión crítica del discurso, discernir las implicaciones prácticas de los contenidos estudiados, la asunción de responsabilidad ante el grupo y la capacidad de actualizar de manera urgente las estrategias expositivas son los resultados más deseados.
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