Resumen:
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[EN] The teaching of Financial and Tax Law at the University of the Basque
Country is circumscribed to the environment of the Degree in Law and the
Double Degree in Law-Business Administration, and it’s limited in ...[+]
[EN] The teaching of Financial and Tax Law at the University of the Basque
Country is circumscribed to the environment of the Degree in Law and the
Double Degree in Law-Business Administration, and it’s limited in its
content, the number of students and the physical and temporal space
assigned to it. Likewise, these limitations constrain the teaching tools to be
used, hindering the use of active methodologies that promote the significant
learning of this discipline. New technologies, the creation of online contents
and the establishment of virtual and blended environments are essential tools
to address the search for new knowledge that transcends to more complex
scenarios, those required in professional environments. The incorporation of
ICT, Web 2.0 instruments and VLCs represent an effective resource to
implement a deep learning of Tax Law, but, for this aim, some elements and
conditions that facilitate it are required. Thus, although achieving
meaningful learning depends "on the one who learns", it is up to the teacher
to generate the appropriate climate and the strategies that motivate that
learning to develop. This paper reflects on the virtual modality in our faceto-face teaching practice, proposing the design of materials and online
activities that promote the significant learning of Financial and Tax Law.
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[ES] La enseñanza del Derecho Financiero y Tributario en la UPV-EHU se circunscribe al entorno del Grado en Derecho y del Doble Grado en Derecho-ADE, limitándose en cuanto a su contenido, al número de alumnos y al espacio ...[+]
[ES] La enseñanza del Derecho Financiero y Tributario en la UPV-EHU se circunscribe al entorno del Grado en Derecho y del Doble Grado en Derecho-ADE, limitándose en cuanto a su contenido, al número de alumnos y al espacio físico y temporal que se le asigna. Igualmente, estas limitaciones constriñen los instrumentos docentes a utilizar, dificultando el empleo de metodologías activas que impulsen el aprendizaje significativo de esta disciplina. Las nuevas tecnologías, la creación de contenidos online y el establecimiento de entornos virtuales y semipresenciales se erigen como herramientas fundamentales para abordar la búsqueda de nuevos conocimientos que trasciendan a escenarios más complejos, los requeridos en entornos profesionales. La incorporación de las TIC, los instrumentos Web 2.0 y las CVA suponen un recurso eficaz para implementar un aprendizaje profundo del Derecho Tributario, pero, para ello, se requieren elementos y condiciones que lo faciliten. Así, si bien lograr un aprendizaje significativo depende “del que aprende”, corresponde al docente generar el clima adecuado y las estrategias que motiven que ese aprendizaje se desarrolle. Esta comunicación reflexiona sobre la modalidad virtual en nuestra práctica docente presencial, planteando el diseño de materiales y de actividades online que impulsen el aprendizaje significativo del Derecho Financiero y Tributario.
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