Resumen:
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[EN] The creation of differentiated products is one of the challenges that traditional sectors are focused on, as well as the aptitude to
provide value added services in order to ensure value and customer fidelity. Information ...[+]
[EN] The creation of differentiated products is one of the challenges that traditional sectors are focused on, as well as the aptitude to
provide value added services in order to ensure value and customer fidelity. Information technologies, and specially Internet,
play a relevant role but, what can be the role of Internet with those industries considered low tech? This research paper aims
to answer this question analizing the relationship between TICs implementation level and the revenues generation in the
tile ceramic cluster in Castellón. The methodology is based on a survey carried out among a representative sample of tile
ceramics manufacturers and distributors in Spain, supported by field interviews and the analysis of the financial databases
of the sample. Basically, we evaluated the innovative services and interaction tools offered by the sample firms and the
penetration of e-commerce in two critical elements of the value chain: manufacturing and distribution. Paper conclusions
identify those aspects related to TICS that provide competitiveness performance, for the better valuable information capture
from the final customer, and Capability to provide innovative advanced services.
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[ES] La creación de productos diferenciados es uno de los retos que se plantean los sectores tradicionales, así como la capacidad
de proveer servicios de valor añadido para captar y fidelizar clientes. Las tecnologías de ...[+]
[ES] La creación de productos diferenciados es uno de los retos que se plantean los sectores tradicionales, así como la capacidad
de proveer servicios de valor añadido para captar y fidelizar clientes. Las tecnologías de la información, y más concretamente
Internet juegan un papel relevante, pero, ¿pueden las TIC afectar de igual manera a sectores maduros considerados de baja
tecnología? En el presente trabajo se trata de responder a esta pregunta analizando la relación entre el grado de implantación
de la TIC y la generación de beneficios en el cluster cerámico de Castellón. Se analizará la encuesta realizada a una muestra
representativa de productores y distribuidores cerámicos en España, apoyada por entrevistas de campo así como en el
análisis de bases de datos económicos y financieros. Se analiza la oferta de servicios innovadores y las herramientas de
interacción entre el cliente y la empresa, así como el uso del comercio electrónico en dos elementos críticos de la cadena de
valor: producción y distribución. Las conclusiones del trabajo identifican aquellos aspectos en los que las TIC e Internet
se convierten en herramientas de mercado competitivas, la captura de información valiosa del cliente final y el aporte de
servicios innovadores.
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