Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | de los Ríos Berjillos, Araceli | es_ES |
dc.contributor.author | Muñoz Ocaña, Yolanda | es_ES |
dc.contributor.author | Castro González, Pilar | es_ES |
dc.contributor.author | Arroyo Barrigüete, José Luis | es_ES |
dc.date.accessioned | 2020-02-20T13:55:22Z | |
dc.date.available | 2020-02-20T13:55:22Z | |
dc.date.issued | 2019-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/137380 | |
dc.description.abstract | [EN] In the European Space of Higher Education, the cultural features of the millennials, the development of technology and the shift in the understanding of the students’ learning process, have played a vital role in the development and evolution ofgamification-based teaching practices. Gamification is related to the development of skills, motivation and commitment ofstudents. The aim of this paper is to provide evidence of the benefits of gamification in the training itinerary of BusinessAdministration students. To this end, two different experiences have been selected, based on the skills students train and theadded value that these skills may provide. In the first case, this paper presents empirical evidence of the improvement on the final grade of students who have participated in the gamification experience. The benefits of the second experience are diverse and reach students, universities and companies.The success of both experiences is linked to their adaptation to the cultural trai | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Los rasgos culturales de los millennials, el desarrollo de la tecnología y el cambio de concepción del proceso de formación de los alumnos, impulsado por el Espacio Europeo de Educación Superior, han sido determinantes en el desarrollo y evolución de los juegos en la docencia universitaria. La gamificación está relacionada con el desarrollo de habilidades, la motivación y el compromiso del estudiante. Además, las empresas la están incorporando en sus procesos de selección y formación. El trabajo tiene como objetivo aportar evidencias cuantitativas y cualitativas de los beneficios de la gamificación en el itinerario formativo de los estudiantes de Administración y Dirección de Empresas (ADE). Para ello se han seleccionado dos experiencias distintas, por las competencias que se trabajan y por el valor añadido que aportan. En el primer caso, el trabajo presenta evidencia empírica de la mejora de la calificación final de los estudiantes que han participado en la experiencia de gamificación | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Higher education | es_ES |
dc.subject | Educational innovation | es_ES |
dc.subject | Learning strategy | es_ES |
dc.subject | Gamification | es_ES |
dc.subject | Gameful design | es_ES |
dc.subject | Teams games tournaments. | es_ES |
dc.subject | Educación superior | es_ES |
dc.subject | Juego educativo | es_ES |
dc.subject | Innovación educativa | es_ES |
dc.subject | Estrategia de aprendizaje | es_ES |
dc.subject | Torneos en clase | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje mediante juegos | es_ES |
dc.title | Gamificación: estrategia compartida entre universidad, empresa y millennials | es_ES |
dc.title.alternative | postgraduate, articulation, curriculum, epistemological surveillance, research lines, pedagogical group. | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2019.11479 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | De Los Ríos Berjillos, A.; Muñoz Ocaña, Y.; Castro González, P.; Arroyo Barrigüete, JL. (2019). Gamificación: estrategia compartida entre universidad, empresa y millennials. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 17(2):73-88. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11479 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2019.11479 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 73 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 88 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 17 | es_ES |
dc.description.issue | 2 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1887-4592 | |
dc.relation.pasarela | OJS\11479 | es_ES |
dc.description.references | Angelini, M.L. y García-Carbonell, A. (2014). Análisis cualitativo sobre la simulación telemática como estrategia para el aprendizaje de lenguas. Revista Iberoamericana de Educación, 64(2), 1-15. https://doi.org/10.35362/rie642366 | es_ES |
dc.description.references | Ary, D., Jacobs, L., Sorensen, C. y Walker, D. (2014). Introduction to Research in Education. Wadsworth. Cengage Learning. | es_ES |
dc.description.references | Barrachina, LL.A. y Sanz, M. (2010). El juego concurso de VRIES: una propuesta para la formación en competencias de trabajo en equipo en la evaluación. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 121-141. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6221 | es_ES |
dc.description.references | Becker, Ch. (2012). Student values and research: are millennials really changing the future of reference and research? Journal of Library Administration, 54, 474-497. https://doi.org/10.1080/01930826.2012.707948 | es_ES |
dc.description.references | Blackburn, K., LeFebvre, L., y Richardson, E. (2013). Technological Task Interruptions in the Classroom. Florida Communication Journal, 41(2), 107-116. | es_ES |
dc.description.references | Cantador, I. (2015). An example of healthy competition in education. II International Workshop on Gamification in Education: gEducation 2015. Barcelona. Spain. | es_ES |
dc.description.references | Castellón, L. y Jaramillo, O. (2012). Educación y videojuegos: hacia un aprendizaje inmersito. Homo Videoludens, Barcelona, 2, 264-281. | es_ES |
dc.description.references | Cohen, D. (2017). Millennial perception of gamification as a form of engagement in the workplace. Aalto University School of Business. | es_ES |
dc.description.references | Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2011). Research Method in Education, London and New York. Routledge. | es_ES |
dc.description.references | Dale, S. (2014). Gamification. Making work fun, or making fun of work? Business Information Review, 31, 82-90. https://doi.org/10.1177/0266382114538350 | es_ES |
dc.description.references | Dias, J. (2017). Teaching operations research to undergraduate management students: the role of gamification. The International Journal of Management Education, 15, 98-111. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2017.01.002 | es_ES |
dc.description.references | Etikan, I., Musa, S.A., y Alkassim, R.S (2016). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11 | es_ES |
dc.description.references | Fasli, M., y Michalakopoulos, M. (2005). Supporting Active Learning through Game-like Exercises. 5th IEEE International Conference of Advanced Learning Technologies, 730-734. https://doi.org/10.1109/ICALT.2005.247 | es_ES |
dc.description.references | Fitó-Bertran, A., Hernández-Lara, A.B., y Serradell-López, E. (2014). Comparing student competences in a face-to-face and online business game. Computers in Human Behavior, 30, 452-459. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.06.023 | es_ES |
dc.description.references | Fulu, I. (2007). Enhacing Learning through Competitions. School of InfoComm Technology, Ngee Ann Polytechnic. | es_ES |
dc.description.references | Gallego, C., y De Pablos, C. (2013). La gamificación y el enriquecimiento de las prácticas de innovación en la empresa: un análisis de experiencias. Intangible Capital, 9(3), 800-822. https://doi.org/10.3926/ic.377 | es_ES |
dc.description.references | García-Carbonell, A. y Watts, F. (2007). Perspectiva histórica de simulación y juego como estrategia docente: de la guerra al aula de lenguas para fines específicos. Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos (AELFE ), 13, 65-84. | es_ES |
dc.description.references | García-Merino, J.D., Urionabarrenetxea, S., y Bañales-Mallo, A. (2016). Cambios en metodologías docentes y de evaluación: ¿Mejoran el rendimiento del alumnado universitario? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18, 1-18. | es_ES |
dc.description.references | Geithner, S., y Menzel, D. (2016). Efectiveness of Learning through Experience and Reflection in a Project Management Simulation. Simulationy Gaming, 47, 228-256. https://doi.org/10.1177/1046878115624312 | es_ES |
dc.description.references | Gibbs, G., y Simpson, C. (2004). Conditions under which assessment supports students ́ learning. Learning and Teaching in Higher Education, 1, 3-31. | es_ES |
dc.description.references | Gibson, L.A., y Sodeman, W. A. (2014). Millennials and Technology: Addressing the Communication Gap in Education and Practice. Organization Development Journal, 32 (4), 63-75. https://doi.org/10.1177/1046878113501464 | es_ES |
dc.description.references | González-Fernández, N., y Salcines-Talledo, I. (2015). El Smatphone en los procesos de enseñanza aprendizaje-evaluación en Educación Superior. Percepciones de docentes y estudiantes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21 (2), 1-20. https://doi.org./10.7203/relieve.21.2.7480 | es_ES |
dc.description.references | Graeml, F., Baena, V. y Mihai, S. (2010). La integración de diferentes campos del conocimiento en juegos de simulación empresarial. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 8(2), 29-44. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6194 | es_ES |
dc.description.references | Greco, M., Baldissin, N., y Nonino, F. (2013). An Exploratory Taxonomy of Business Games. Simulation y Gaming, 44, 645-682. https://doi.org/10.1177/1046878113501464 | es_ES |
dc.description.references | Hierro, L.A., Atienza, P. y Pérez Díez, J.L. (2014). Una experiencia de aprendizaje universitario mediante juegos de torneo en clase. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 415-436. https://doi.org/10.4995/redu.2014.5634 | es_ES |
dc.description.references | Huault, I., Liarte S., y Mérigot, P. (2007). Acquisition de ressources stratégiques à travers un concours pour étudiants le cas du concours L'Oréal Brandstorm. XVIème Conférence Internationale de Management Stratégique. | es_ES |
dc.description.references | Ibanez, Mª B., Di-Serio, A., y Delgado-Kloos, C. (2014) Gamification for Engaging Computer Science Students in Learning Activities: A Case Study. IEEE Transactions on Learning Technologies, 7(3), 291-301. https://doi.org/10.1109/TLT.2014.2329293 | es_ES |
dc.description.references | Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Eduction. Wiley. https://doi.org/10.1145/2207270.2211316 | es_ES |
dc.description.references | Kiryakova, G., Angelanova, N. y Yordanova, T. (2014). Gamification in Education. Proceedings of 9th International Balkan Education and Science Conference. | es_ES |
dc.description.references | Lawrence, R. (2004). Teaching Data Structures Using Competitive Games. IEEE Transactions on Education, 47, 459-466. https://doi.org/10.1109/TE.2004.825053 | es_ES |
dc.description.references | Leal-Rodríguez, A.L., y Albort-Morant, G. (2018). Promoting innovative experiential learning practices to improve academic performance: empirical evidence from Spanish business school. Journal of Innovationy Knowledge. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.12.001 | es_ES |
dc.description.references | Leaning, M. (2015). A study of the use of games and gamification to enhance student engagement, experience and achievement on a theory-based course of an undergraduate media degree. Journal of Media Practice, 16(2), 155-170. https://doi.org/10.1080/14682753.2015.1041807 | es_ES |
dc.description.references | Mamula, T., y Coso, D. (2015). Millennials ́way of e-learning and communication in the digital era. The Sixth International Conference on e-Learning, 22-23 September, Belgrade, Serbia. | es_ES |
dc.description.references | Mareque Álvarez-Santullano, M., y De Prada Creo, E. (2018). Evaluación de las competencias profesionales a través de las prácticas externas: incidencia de la creatividad. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 203-219. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.275651 | es_ES |
dc.description.references | Mazzo, J.F. (2015). Gamifying Education for Millennials: It's More Than Just a Video Game. Journalism y Mass Communication Graduate Theses y Dissertations. 28. | es_ES |
dc.description.references | Morales, P. (2013). Estadística Aplicada a las Ciencias Sociales. Tamaño necesario de la muestra: ¿cuántos sujetos necesitamos? Disponible en: https://web.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%f1oMuestra.pdf | es_ES |
dc.description.references | Narciss, S. (2004). The Impact of Informative Tutoring Feedback and Self-Efficacy on Motivation and Achievement in Concept Learning. Experimental Psychology, 51, 214-228. https://doi.org/10.1027/1618-3169.51.3.214 | es_ES |
dc.description.references | Nelson, R., y Dawson, P. (2017). Competition, education and assessment: connecting history with recent scholarship. Assessment y Evaluation in Higher Education, 42, 304-315. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1105932 | es_ES |
dc.description.references | O'Donovan, S. Gain, J., y Marais, P. (2013). A case study in the gamification of a university-level games development course. Proceedings SAICSIT, 242-251. https://doi.org/10.1145/2513456.2513469 | es_ES |
dc.description.references | Ojeda Ortiz, J. (2015). La crisis de la universidad y su transformación: la colaboración y el trabajo en red. Qurriculum, 28, 193-214. | es_ES |
dc.description.references | Ortiz-Colón, A., Jordán, J y AgredaI, M. (2018) Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educ. Pesqui., São Paulo, 44, https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773 | es_ES |
dc.description.references | Payne, A., Storbacka, K., y Frow, P. (2008). Managing the co-creation of value. Journal of the Academy of Marketing Science, 36(1), 83-96. https://doi.org/10.1007/s11747-007-0070-0 | es_ES |
dc.description.references | Porter, M., y Kramer, M. (2011). Creating Shared value. Harvard Business Review, 89, 62-77. | es_ES |
dc.description.references | Prause, M., Günther, C., y Weigand, J. (2014). A business simulation game for location-based strategies. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, 41, 8-14. | es_ES |
dc.description.references | Saadé, R., y Kira, D. (2008). Computer anxiety in e-learning: the effect of computer self-efficacy. Journal of Information Technology Education, 8, 177-191. https://doi.org/10.28945/166 | es_ES |
dc.description.references | Su, C-H., y Cheng, C-H. (2015). A mobile gamification learning system for improving the learning motivation and achivements. Journal of Computer Assisted Learning, 31, 268-286. https://doi.org/10.1111/jcal.12088 | es_ES |
dc.description.references | Trees, L. (2015). Encouraging millennials to collaborate and learn on the job. Strategic HR Review,14(4), 118-123. https://doi.org/10.1108/SHR-06-2015-0042 | es_ES |
dc.description.references | UNESCO (2005). Informe mundial de la UNESCO. Hacia las Sociedades del Conocimiento. París. | es_ES |
dc.description.references | UNESCO (2013). Directrices para las políticas de aprendizaje móvil. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. | es_ES |
dc.description.references | Urh, M., Vukovic, G. Jereb, E., y Pintar, R. (2015). The model for introduction of gamification into e-learning in higher education. Procedia. Social Behavioral Sciences, 197, 388-397. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.154 | es_ES |
dc.description.references | Vázquez Cano, E. Sevillano García, M. L., y Fombona Cadavieco, J. (2016). Análisis del uso educativo y social de los dispositivos digitales en el contexto universitario panhispánico. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 453-469. https://doi.Org/10.6018/rie.34.2.224691 | es_ES |
dc.description.references | Vockell, E. (2004). Educational Psychology: A Practical Approach. Purdue University. | es_ES |