- -

La formación del profesorado universitario y su influencia en el desarrollo de la actividad profesional

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

La formación del profesorado universitario y su influencia en el desarrollo de la actividad profesional

Show full item record

Caballero Rodríguez, K. (2013). La formación del profesorado universitario y su influencia en el desarrollo de la actividad profesional. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 11(2):391-412. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5582

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/140314

Files in this item

Item Metadata

Title: La formación del profesorado universitario y su influencia en el desarrollo de la actividad profesional
Secondary Title: University teachers’ training and its influence on professional development
Author: Caballero Rodríguez, Katia
Issued date:
Abstract:
[ES] El perfil del profesorado universitario se va definiendo y transformando a partir de las exigencias que los sistemas de evaluación e incentivación establecen para el acceso y la promoción dentro de la profesión. En ...[+]


[EN] The University Faculty profile is defined and transformed by the demands that evaluation and incentive systems establish for those wishing to gain access to and promotion within the profession. In this regard, ...[+]
Subjects: Professional development , Professional identity , Academic’s training , Academics , Desarrollo profesional , Identidad profesional , Formación de profesorado , Profesorado universitario
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2013.5582
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5582
Type: Artículo

References

Åkerlind, G. S. (2003). Growing and developing as a university teacher. Variation in meaning. Studies in Higher Education, 28(4), 375-390.

Åkerlind, G. S. (2007). Constraints on academics' potential for developing as a teacher. Studies in Higher Education, 32(1), 21-37.

Bolívar, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biográfico-narrativa". Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), 4(1), 1-26. [+]
Åkerlind, G. S. (2003). Growing and developing as a university teacher. Variation in meaning. Studies in Higher Education, 28(4), 375-390.

Åkerlind, G. S. (2007). Constraints on academics' potential for developing as a teacher. Studies in Higher Education, 32(1), 21-37.

Bolívar, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biográfico-narrativa". Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), 4(1), 1-26.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández Cruz, M. (2001). La investigación biográficonarrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Dall'Alba, G. y Sandberg, J. (2006). Unveiling professional development: A critical review of stage models. Review of Educational Research, 76(3), 383-412.

Demazière, D. y Dubar, C. (1997). Analyser les entretiens biographiques. París: Nathan.

Gewerc, A. y Montero, L. (2000). "Víctor: ¿profesor, médico o científico? Un estudio de caso de catedráticos de la Universidad de Santiago de Compostela". Revista de Educación, 321, 371-398.

González, M. y Raposo, M. (2008). Necesidades formativas del profesorado universitario en el contexto de la convergencia europea. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 285-306.

Kalivoda, P., Sorrell, G.R. y Simpson, R.D. (1994). Nurturing faculty vitality by matching institutional interventions with career-stage needs. Innovative Higher Education, 18(4), 255-272.

Kelchtermans, G. (2012). Teachers and their careers story: A biographical perspective on professional development. En C. Day, J. Calderhead y P. Denicolo (Eds.) Research on teacher thinking. Understanding professional development. London: Routledge, 198-220.

Kugel, P. (1993). "How professors develop as teachers". Studies in Higher Education, 18 (3), 315-328.

Marcelo, C. (2009a). Los comienzos en la docencia: un profesorado con buenos principios. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(1), 1-26.

Marcelo, C. (Coord.) (2009b). El profesorado principiante. Inserción a la docencia. Barcelona: Octaedro.

Mas, O. (2012). Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 299-318. Recuperado el 5 de septiembre en http://redaberta.usc.es/redu/index.php/REDU.

Mayor, C. (Coord.) (2003). Enseñanza y aprendizaje en la Educación Superior. Barcelona: Octaedro-EUB.

Nyquist, J. D. y Sprague, J. (1998). Thinking developmentally about TAs. En M. Marincovich, J. Prostko y F. Stout (Eds.), The professional development of Graduate Teaching Assistants (pp. 61-68). Londres: Anker Publishing Company.

Polkinghorne, D. (1995). "Narrative configuration in qualitative analysis". Journal of Qualitative Studies in Education, 8(1), 5-23.

Robertson, D.L. (1999). Professors' perspectives on their teaching: a new construct and developmental model. Innovative Higher Education, 23(4), 271-294.

Sánchez, M. y Mayor, C. (2006). Los jóvenes profesores universitarios y su formación pedagógica. Claves y controversias. Revista de Educación, 339, 923-946.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Tejedor, F. J. (2009). Evaluación del profesorado universitario: enfoque metodológico y algunas aportaciones de la investigación. Estudios sobre Educación, 16, 79-102.

Trigwell, K., Caballero, K. y Feifei, H. (2011). Assessing the impact of a university teaching development programme. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37(4), 499-511.

Zabalza, M. A. (2009). Ser profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, 5, 69- 81.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record