- -

Las prácticas de enseñanza de los mejores profesores de la Universidad de Vigo: el ámbito de conocimiento tecnológico

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Las prácticas de enseñanza de los mejores profesores de la Universidad de Vigo: el ámbito de conocimiento tecnológico

Show full item record

Pérez Abellás, A.; Sarmiento Campos, JA.; Zabalza Cerdeiriña, MA. (2012). Las prácticas de enseñanza de los mejores profesores de la Universidad de Vigo: el ámbito de conocimiento tecnológico. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 10(1):145-176. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6126

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/141054

Files in this item

Item Metadata

Title: Las prácticas de enseñanza de los mejores profesores de la Universidad de Vigo: el ámbito de conocimiento tecnológico
Secondary Title: The teaching practices of the good teachers of the Vigo university: the technological area
Author: Pérez Abellás, Adolfo Sarmiento Campos, José Antonio Zabalza Cerdeiriña, María Ainoa
Issued date:
Abstract:
[ES] El objetivo del presente trabajo consiste en identificar, hacer visibles, describir y comparar las prácticas de enseñanza que realizan los “mejores profesores” del área de conocimiento tecnológica de la Universidad ...[+]


[EN] The aim of this essay consists of identifying, making visible, describing and comparing the teaching practices carried out by the “best teachers” of technological area of the Vigo University. In order to achieve it, ...[+]
Subjects: University teaching , Good practices , Teachers’ believes and conceptions of teaching , Didactic choreographies , Observation of university teaching , Qualitative investigation , Enseñanza universitaria , Buenas prácticas , Pensamiento de los profesores , Concepciones de la enseñanza , Coreografías didácticas , Observación de la enseñanza universitaria , Investigación cualitativa
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2012.6126
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6126
Type: Artículo

Location


 

References

Altet, M. (1994). La formation professionelle des enseignants. Analyse des pratiqueset situations pédagogiques. Paris. PUF.

Altet, M. (2001). L'analyse de pratiques, une démarche de formation professionnalisante. Revue Recherche et Formation, 35.

Altet, M. (2002). Une démarche de recherche sur la pratique enseignante: l'analyse plurielle. Revue Française de Pédagogie, 138, 85‐93. [+]
Altet, M. (1994). La formation professionelle des enseignants. Analyse des pratiqueset situations pédagogiques. Paris. PUF.

Altet, M. (2001). L'analyse de pratiques, une démarche de formation professionnalisante. Revue Recherche et Formation, 35.

Altet, M. (2002). Une démarche de recherche sur la pratique enseignante: l'analyse plurielle. Revue Française de Pédagogie, 138, 85‐93.

Armento, B. J. (1979). Teacher behaviors related to student achievement on a social science concepttes. Journal of Teachers Education, 28, 46‐52.

Baeriswyl, F. (2008). New Choregraphies of Teaching in Higher Education (CD‐ROM). En F. Farqueta, A. Fernández y J. M. Maiques (Edits.), Actas del V Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Universidad de Valencia. Baum, C. y Baum, D. (1996). A national scheme to develop and accredit university teachers.The International Journal for Academic Development, 1, 51-58.

Best, J. W. y Kanh, J. V. (1989). Research in Education (6thed.). Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Biggs, J. B. (2003). Teaching for quality learning at university. Buckingham: Society Research in Higher Education and Open University Press.

Biggs, J. B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.

Book, C. L.; Duffy, G. C.; Roehler, I. R.; Meloth, M. S. y Vayrus, I. G. (1985). A study of the relationship between teacher explanation and student metacognitive awareness during reading instruction. Communication Education, 34, 29‐36.

Borko, H., y Putnam, R. T. (1996). Learning to teach. En D. C. Berliner y R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology, 673‐708. New York: MacMillan.

Bressoux, P. (2001). Réflexions sur l'effet‐maître et l'étude des pratiques enseignantes, Les dossiers des sciences de l'éducation, 5, 35‐52.

Brophy, J. (2004). Discussion. En Using video in teacher education. Oxford, UK: Elsevier Ltd.

Brophy, J. y Good, T. (1996). Teacher behavior and student achievement. En M. C. Wittrock (Ed.). Handbook of research on teaching (3rd ed.), 328‐375. Nueva York: MacMillan.

Brown, B. y Atkins, M. (1993). Effective teaching in higher education. Londres: Routledge.

Bru, M. y Talbot, L. (2001). Les pratiques enseignantes: une visée, des regards. Les Dossiers des sciences de l'éducation, 5. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail.

Bru, M., (2002). Pratiques enseignantes: des recherches à conforter et à développer. Revue française de pédagogie, 138, 63‐73.

Bush, A. J.; Kennedy, J. J. y Cruickshank, D. R. (1977). An empirical investigation of teacher clarity. Journal of Teacher Education, 28, 53‐8.

Cabero, J. (1990). Análisis de los medios de enseñanza. Sevilla: Alfar.

Carspecken, P.F. (1996). Critical ethnography in educational research: A theoretical and practical guide. New York: Routledge.

Clancey, W.J. (2006). Observation of Work Practices in Natural Settings. En K. A. Ericsson, N. Charles; P. J. Feltovich y R. Hoffman (Eds). The Cambridge handbook of Expertise and Expert performance, 127‐146. New York: Cambidge Univerity Press.

Clanet, J. (1998). Les compétences de l'enseignant entre pratiques déclarées et pratiques effectives. En Actes du Colloque REF Savoirs, rapports aux savoirs et professionnalisation (CD‐ROM). Toulouse: INSA.

Clanet, J. (1999a). Pédagogie universitaire: entre pratiques déclarées et pratiques effectives. En Actes du 3ème Congrès international d'actualité de la recherche en éducation et formation (CD‐ROM). Université Victor‐Segalen, Bordeaux 2.

Clanet, J. (1999b). Enseigner et étudier à l'université: pratiques déclarées, pratiques effectives. En M. Trinquier, J. Clanet y S. Alava (Dir.). Hétérogénéité et réussite dans le premier cycle universitaire: conditions perçues et effectives des pratiques d'études et d'enseignement, 60‐150. Université de Toulouse II le Mirail: Centre de recherche en éducation, formation, insertion.

Clark, C. M. y Peterson, P. L. (1990). Procesos de pensamiento de los profesores. En M. C. Wittrock (Dir.). La investigación de la enseñanza, III. Profesores y alumnos, 444‐ 453. Barcelona: Paidós.

Clark, C. y Yinger, R. (1979). Three studies of teacher planning. East Lansing: University of State of Michigan.

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2000). Research methods in education. London: Routledge/Falmer.

Coll, C. (1999). La concepción constructivista como instrumento para el análisis de las prácticas educativas escolares. En C. Coll (coord.), Psicología de la Instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria, 16‐44. Barcelona: ICE/Horsori.

Collins, A., Brown, J. S. y Newman, S. E. (1989). Cognitive apprenticeship: teaching the crafts of reading, writing and mathemathics. En L.B. Resnick (Edit.), Knowing, learning and instruction. Essays in the honour of Robert Glaser, 453‐499. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.

Crahay, M. (1989). Contraintes de situation et interaction maître‐élève: changersafaçond'enseignerest‐ce possible? Revue Française de Pédagogie, 88, 67‐94.

Creswell, J. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks. Sage.

De la Cruz, M. A. (1981). Didáctica de la Lección Magistral. Madrid: INCIE.

De Miguel, M. (Dir.) (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Madrid: MEC/Universidad de Oviedo.

De Miguel, M.; Madrid, V.; Noriega, J. y Rodríguez, B. (1994). Evaluación para la calidad de los institutos de educación secundaria. Madrid, Escuela Española.

Durand, M. (1996). L'enseignement en milieu scolaire.París, Presses universitaires de France.

Erickson, F. (1982). Classroom Discourse as Improvisation: Relationships between academic Task Structure and Social Participation Structure in Lesson. En Wilkinson, Ch. (Ed.). Communicating in the classroom, 153‐181. New York, Academia Press.

Fave‐Bonnet, M. F. (1994). Le métier d'enseignant‐chercheur: des missions contradictoires? Rechercheet formation, 15, 11‐34.

Fave‐Bonnet, M. F. (1999). Les enseignants chercheurs et l'enseignement. Cahiers de l'ADMES, 12, 87‐94. Flick, U. (2002). An introduction to qualitative research (2nd ed.). Londres: Sage.

Feixas, M (2010). Enfoques y concepciones en la universidad. RELIEVE, v. 16 (2). Consultado en http:/www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_2htm el 2 de marzo de 2012.

Fontana, A. y Frey, J. (2000). From structured questions to negotiated text. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.). The handbook of qualitative research (2nd ed.), 645‐ 672. Thousand Oaks: Sage.

Gage, N. L. y Berlinner, D. C. (1988). Educational Psychology (4thed.). Boston: Houghton Mifflin.

Gage, N.G. (1986). Comment tirer un meilleur parti des recherches sur les processus d'enseignement? En M. Crahay et D. Lafontaine (Dir.), L'art et la science de l'enseignement, 411‐433. Liege, Labor.

Gauthier, C., M. Mellouki y M. Tardif (1993). Le savoir des enseignants. Que savent‐ils?, Montréal, Éditions Logiques.

Gil flores, J. (1994). Análisis de datos cualitativos. Aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU.

Gimeno, J. y Pérez, A. I. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory.Chicago: Aldine.

Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo de investigación educativa. Madrid: Morata.

Goodwin, C. (1984). Notes on story structure and the organization of participation. En Structures of Social Action, Max Atkinson and John Heritage (Eds.), 225‐246. Cambridge: Cambridge University Press.

Grupo de Vanderbilt (1997). Cognition & Technology Grupo of Vanderbilt (1997): The Jasper Project: Lessons in Curriculum, Instruction, Assessment and Professional Development. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.

Günter, H. y Gürtler, L. (2004). Aquad seis.Ingeborg Huber Verlagen Tübingen, Alemania

Hartley, J. y Davies, I. K. (1976). Preinstructional strategies: the role of pretests, behavioral objectives, overviews, and advanced organizers. Review of Educational Research, 46, 239‐265.

Hines, C. V.; Cruickshank, D. R. y Kennedy, J. J. (1985). Teacher clarity and this relationship to student achievement and satisfaction. American Educational Research Journal, 22, 87‐99.

Holme, I. M. y Solvang, B. K. (1991). Forskningsmetodik. Om kvalitativaochkvantitativametoder.Lund: Studentlitteratur.

Imbernón, F. (2009). Mejorar la enseñanza y el aprendizaje en la Universidad. Barcelona: ICE y Ediciones Octaedro.

Kember, D. (1997). A reconceptualisation of the research into university academics' conceptions of teaching. Learning and Instruction, 7, 255‐275.

Jackson, P. W. (1991). La vida en las aulas. Madrid: Morata.

Keesen, F., Wubbels, T., Van Tartwijk, J. y Bouhuijs, P. A. J. (1996). Preparing university teachers. The International Journal for Academic Development, 1, 8‐16.

Kennedy, J.; Cruikshand, D. R.; Bush, A. y Myers, B. (1978). Additional investigation into the nature of teacher clarity. Journal of Educational Research, 73, 3‐10.

King, G.; Keohane, R. O.; Verba, S. (1994). Designing social inquiry: scientific inference in qualitative research. Princeton, N.J.: Princeton University Press.

Knight, P., Tait, J. y Yorke, M. (2006). The professional learning of teachers in higher education. Studies in Higher Education, 31, 319‐339.

Kolb, D.L. (1984). Experiential Learning. Englewood Cliff, N.J.: Prentice Hall.

Kvale, S. (1996). Inter Views: An introduction to qualitative research writing. Thousand Oaks: Sage.

Lahire, B. (1997). Les manières d'étudier. Paris: La Documentation française.

Land, M. L. (1980). Low‐inference variables of teacher clarity: effects on student concept learning. Journal of Educational Psychology, 71, 795‐799.

Lebrun, J. (2001). Les modèles d'intervention éducative sous‐jacents aux prescriptions relatives à la pratique enseignante en sciences humaines au troisième cycle du primaire: une analyse des manuels scolaires approuvés. Thèse de doctorat en éducation, Sherbrooke, Université de Sherbrooke, Faculté d'éducation.

Lebrun, J., Lenoir, Y., Oliveira, A.A. y Chalghoumi, H. (2005). La recherche sur les pratiques enseignantes effectives au préscolaire et au primaire: regard critique sur leurs contributions à l'élaboration d'un référentiel professionnel. En C. Gervais et L. Portelance (dir.). Des savoirsaucœur de la professionenseignante - Contextes de construction et modalités de partage, 265‐285. Sherbrooke: Éditions du CRP.

Lenoir, Y. (2006). Les zonesd'ombredansl'analyse de la pratique d'enseignement. Journé e d'étude sur Les zones d'ombre dans l'analyse de la pratique d'enseignement, Centre de recherche sur l'intervention éducative (CRIE) et Chaire de recherche du Canada sur l'intervention éducative, Faculté d'éducation, Université de Sherbrooke, 4 mai.

Lesssiger, L. M. (1994‐1995). Improving the classroom learning process. National Forum of Teacher Education Journal, 5(1), 14‐17.

Lincoln, Y. S. y Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage Publications.

Lortie, D. C. (1975). Schoolteacher: A sociological study. Chicago: University of Chicago Press.

Miles, M. y Huberman, M. (1994). Qualitative data analisis. Tousand Oaks, CA: Sage.

Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento Complejo, Barcelona: Gedisa.

Murray, H. G. (1983). Low‐influence classroom teaching bahaviors and student ratings of college teaching effectiveness. Journal of Educational Psychology, 75, 138‐149.

Oser, F. K. y Baeriswyl, F. J. (2001). Choreographies of Teaching: Bridging Instruction to Learning. En V. Richardson (Ed.). Handbook of Research on Teaching (1031‐ 1065). Washington, AERA.

Parcerisa, A. (Coord.) (2005). Materiales para la docencia universitaria. Orientaciones para elaborarlos y mejorarlos. Barcelona: Octaedro‐ICE.

Patton, M. Q. (1982). Qualitative evaluation methods. Beverly Hills: Sage.

Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Beverly Hills: Sage.

Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. London: Sage.

Pérez, A. I. (1987). El pensamiento del profesor vínculo entre la teoría y práctica. Revista de Educación, 284, 199‐221.

Phillips S. (1972). Participant structures and communicative competence: Warm Spring children in community and classroom. En C. Cazden, V. John, D. Hymes (Coords.), Functions of language in the classroom, 370‐394. Nueva York: Teachers College Press.

Raymond, D. (1993). Éclatement des savoirs et savoirs en rupture: une réplique àVan der Maren, Revue des sciences de l'éducation, XIX (1), 187‐200.

Reid, D. J. y Johnston, M. (1999). Improving teaching in higher education: student and teacher perspectives. Educational Studies, 25, 269‐281.

Reigeluth, C. M. y Curtis, R. V. (1987). Learning situations and instructional models. En R. M. Gage (Ed.). Instructional technology: foundations, 175‐206. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Resnick, L.B. (1991). Shared cognition: thinking as social practice. En L.B. Resnick, J.M. Levin y S.D. Teasley (Eds.). Perspectives on Social Shared Cognition, 1‐20. Washington: American Psychological Association.

Rosenshine, B. (1984), Clarity. En E.T. Emmer; C.M. y Everston, C. (Eds.). Classroom management for secondary teacher (119‐121). Englewood Cliffs: Prentice‐Hall.

Rosenshine, B. (1987). Direct instruction. En M.J. Dunkin (Ed.). The international encyclopedia of teaching and teacher education, 715‐720. Nueva York: Pergamon.

Rosenshine, B. y Stevens, R. (1989). Funciones docentes. En M. C. Wittrock, La investigación de la enseñanza, III. Profesores y alumnos, 443‐439. Barcelona: Paidós.

Ruiz Olambuena, J. I. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Deusto.

Sánchez, E.; García, J. R.; Sixte, R. de; Castellano, N. y Rosales, J. (2008). El análisis de la práctica educativa y las propuestas instruccionales: integración y enriquecimiento mutuo. Infancia y aprendizaje, 31(2), 233‐258.

Shortak, (1993). Técnicas para la exposición de una clase. En J. M. Cooper, Estrategias de enseñanza. Guía para una mejor instrucción, 135‐171. México: Limusa.

Silverman. (1993). Interpreting Qualitative Data: SAGE.

Skidmore, D. (2000). From pedagogical dialogue to dialogical pedagogy.Language and Education, 14(4), 283‐296.

Skidmore, D., Pérez‐Parent, M., y Arnfielf, S. (2003). Teacher‐pupil dialogue in the guided reading session. Reading: Literacy and Language, 37(2), 47‐53.

Talbot, L. (2004). Intérêts et limites des apports de la recherche aux pratiques de l'enseignement. Recherches & éducations, 8. Recuperado el 17 de junio de 2011, de http://rechercheseducations.revues.org/index354.html

The Jasper Project: Lessons in Curriculum, Instruction, Assessment, and Professional Development (1997). The Cognition and Technology Group at Vanderbilt. Lawreence Erlbaum Associates, Publishers. Mahwah, New Jersey, London.

Tobin, K. (2000). Interpretive research in science education. En A.E. Kelly y R.A. Lesh (Eds.): Handbook of research design in mathematics and science education, 487- 512. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Trochim, W. (2001). Construct validity, en Research Methods Knowledge Base. Consultado en http://www.socialresearchmethods.net/kb/constval.htm el 30 de enero de 2012.

Wallen, N. E. y Travers, R. M. W. (1963). Analysis and investigation of teaching methods. En N. L. Gage (Edit.). Handbook of Research on teaching, 448‐505. Chicago: Rand McNally.

Zabalza. M. A. (1999). Diseño y desarrollo curricular. Madrid: Narcea.

Zabalza, M. A. (2002). Estrategias didácticas orientadas al aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 217, 459‐490.

Zabalza, M. A. (2004). A Didáctica Universitaria. Un espazo disciplinar para o estudo e mellora da nosa docencia. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Zacks, J. M. y Tversky, B. (2001). Event structure in perception and conception. Psychological Bulletin, 127, 3‐21.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record