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dc.contributor.author | Bouhuijs, Peter A.J. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2020-04-27T08:21:57Z | |
dc.date.available | 2020-04-27T08:21:57Z | |
dc.date.issued | 2011-05-25 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/141540 | |
dc.description.abstract | [EN] The article aims to provide keys to answer the question posed in the title. After contextualizing the purpose of its analysis, the author concludes that the question can be formulated in three different levels: the teachers, the programs and the organization.Many implementation problems are caused by ignoring that applying PBL has a lot more implications than introducing an electronic learning environment. PBL is not a simple application of the methodology that may be transferred to the classroom without making structural changes. The most relevant of them are the cultural and organizational changes. In order to be successful in carrying out these changes two preconditions are relevant for implementing PBL: external pressure and leadership. Finally, faculty development is underlined as relevant factor of the implementation process. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El artículo pretende proporcionar claves para responder a la pregunta formulada en el título. Tras contextualizar el propósito de su análisis, el autor concluye que la pregunta puede formularse en tres niveles diferentes: el de los docentes, el de los programas y el de la organización. Muchos de los problemas surgidos en la implementación proceden de ignorar que el uso del ABP provoca un mayor número de implicaciones que la introducción de un entorno electrónico de aprendizaje. El ABP no es una simple aplicación metodológica que pueda llevarse a las aulas sin realizar cambios estructurales. Los más relevantes son el cambio cultural y el cambio organizativo. Para llevar a cabo con éxito estos cambios es preciso que se cumplan dos precondiciones: la presión exterior y el liderazgo. Finalmente hay que destacar también el desarrollo educativo con factor relevante del proceso de implementación. | es_ES |
dc.description.abstract | [FR] L’article essaie fournir les clés pour répondre à la question formulé dans le titre. Après avoir replacé le propos de son analyse, l’auteur conclus que la question peut se formuler dans trois différentes nivaux: celui des enseignantes, celui des programmes et celui de l’organisation. Beaucoup de problèmes apparus dans l’implémentation proviennent d’ignorer que l’utilisation du ABP provoque un plus grand nombre d’implications que l’introduction d’un environnement électronique d’appretissage. Le ABP n’est pas une application méthodologique simple qu’elle puisse s’emporter à la salle de clase sans avoir realisé changements structuraux. Les plus rélevants sont le changement culturel et le changement organisationnel. Pour effectuer avec success ces changements il faut que s’accomplissent deux conditions: la pression extérieure et le leadership. Pour finir, il y a que souligner aussi le développement éducatif comme le facteur remarquable du procces d’implémentation. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Problem‐based learning | es_ES |
dc.subject | Cultural changes | es_ES |
dc.subject | Organizational changes | es_ES |
dc.subject | Educational development | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje basado en problemas | es_ES |
dc.subject | Cambio cultural | es_ES |
dc.subject | Cambio organizativo | es_ES |
dc.subject | Desarrollo educativo | es_ES |
dc.subject | Apprentissage basé sur problems | es_ES |
dc.subject | Changement culturel | es_ES |
dc.subject | Changement organisationnel | es_ES |
dc.subject | Développement éducatif | es_ES |
dc.title | Implementing Problem Based Learning: Why is it so hard? | es_ES |
dc.title.alternative | Aprendizaje basado en la solución de problemas: ¿por qué es tan difícil? | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2011.6177 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Bouhuijs, PA. (2011). Implementing Problem Based Learning: Why is it so hard?. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 9(1). https://doi.org/10.4995/redu.2011.6177 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2011.6177 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 17 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 9 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1887-4592 | |
dc.relation.pasarela | OJS\6177 | es_ES |
dc.description.references | Barrows, H.S. & Tamblyn, R.M. (1980), Problem‐based Learning, an approach to medical education. Springer Publishing, New York. | es_ES |
dc.description.references | Bouhuijs, P.A.J. (1990), "Faculty development", in: Vleuten, C., van der & Wijnen, W. (eds.). Problem‐based learning: Perspectives from the Maastricht experience. | es_ES |
dc.description.references | Bouhuijs, P.A.J. (1989), "The maintenance of educational innovations in medical schools". In: Nooman, Z., Schmidt, H.G. & Ezzat, E. (editors), in Innovation in medical education: an evaluation of its present status, pp. 175‐188. Springer Publishing, New York. | es_ES |
dc.description.references | Bouhuijs P.A.J., Schmidt H.G., En Berkel H.J.M. Van, Eds. (1993), Problem‐based learning as an educational strategy. Maastricht: Network Publications. | es_ES |
dc.description.references | Moust, J., Bouhuijs, P.A.J. & Schmidt, H.G. (2007), El aprendizaje basado en problemas: guía del estudiante. Ediciones de la Universidad de Castilia‐La Mancha, Cuenca. | es_ES |
dc.description.references | LEVINE, A. (1980), Why innovation fails. State University of New York Press, Albany. | es_ES |
dc.description.references | Smith, M. K., Wood, W. B., Adams, W. K., Wieman, C.,Knight J. K., Guild N., And Su, T. T. (2009), "Why Peer Discussion Improves Student Performance on In‐Class Concept Questions". Science, 323, 2 January 2009: 122‐124. | es_ES |
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