- -

Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la Facultad de Educación

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la Facultad de Educación

Show full item record

Anguita Martínez, R.; García Sastre, S.; Villagrá Sobrino, S.; Jorrín Abellán, IM. (2011). Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la Facultad de Educación. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 7(5):1-18. https://doi.org/10.4995/redu.2009.6210

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/142190

Files in this item

Item Metadata

Title: Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la Facultad de Educación
Secondary Title: Wikis and Collaborative Learning: Learned (and to Learn) Lessons in the School of Education
Author: Anguita Martínez, Rocío García Sastre, Sara Villagrá Sobrino, Sara Jorrín Abellán, Iván M.
Issued date:
Abstract:
[ES] El Espacio Europeo de Educación Superior ha llevado a las Universidades de toda Europa, entre ellas las españolas, a cambios metodológicos para su adaptación al Proceso de Bolonia. Estos entornos educativos suponen ...[+]


[EN] The European Space of Higher Education (ESHE) has lead European Universities – Spanish Universities among them – to methodological changes in its conformation to the Bologna Process. These educational environments ...[+]
Subjects: Wikis , Preservice teacher training , Inquiry based learning , Collaborative work , Formación inicial del profesorado , Aprendizaje por indagación , Trabajo colaborativo
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2009.6210
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2009.6210
Type: Artículo

References

Anguita-Martínez, R., et al. (2004) Organización de la asignatura de nuevas tecnologías aplicadas a la educación con una herramienta telemática colaborativa (BSCW). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. RELATEC. 3, 1, 183-194.

Appelt, W. & Birlinghover, S. (2001) What groupware do users really use? Analysis of the usage of the BSCW system.

Area, M. (2002) Webquest. Una estrategia de aprendizaje por descubrimiento basada en el uso de Internet. http://webpages.ull.es/users/manarea/webquest/webquest.pdf 25-06-2009. [+]
Anguita-Martínez, R., et al. (2004) Organización de la asignatura de nuevas tecnologías aplicadas a la educación con una herramienta telemática colaborativa (BSCW). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. RELATEC. 3, 1, 183-194.

Appelt, W. & Birlinghover, S. (2001) What groupware do users really use? Analysis of the usage of the BSCW system.

Area, M. (2002) Webquest. Una estrategia de aprendizaje por descubrimiento basada en el uso de Internet. http://webpages.ull.es/users/manarea/webquest/webquest.pdf 25-06-2009.

Bruce, B. C. (2000) Credibility of the web: Why we need dialectical reading. Journal of Philosophy of Education (special issue), 34 (1) pp. 97-109. https://doi.org/10.1111/1467-9752.00158

Comstock, Sharon L., Bruce, Bertram, & Harnisch, Delwyn (2003) Society for Information Technology & Teacher Education Intl. Conf. Annual (14th Annual Conf., March 24-29, Albuquerque, NM), 43

Dewey, John (1912-13). "Philosophy of education." In Middle works of John Dewey. Carbondale, Southern Illinois University Press, 1979, Vol. 7, pp. 297-312.

Dillenbourg, P. (1999) What do you mean by "Collaborative Learning"?. In: Collaborative Learning: cognitive and computational approaches, ed. Dillenbourg, P. Oxford, UK: Elsevier Science, pp. 1-19.

Dillenbourg, P., Eurelings, A., & Hakkarainen, K. (2001). EuroCSCL 2001. Proceedings. European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning. Maastricht: Maastricht MacLuhan Institute.

Dillenbourg, P. (2002) Over-scripting CSCL: The risks of blending collaborative learning with instructional design. In: Three worlds of CSCL. Can we support CSCL, ed. Kirschner, P. A. Heerlen, Open Universiteit Nederland, pp. 61-91.

Thakkar, U., Bruce, B., Harnisch, D., Comstock, S., Moore, S. & Jakobsson, E. (2003). Scientists Becoming Teachers: Lessons Learned from Teacher Partnerships. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2003 (pp. 2902-2908). Chesapeake, VA: AACE.

IEEE (1999) IEEE society reports on emerging technologies.

ITCOLE Research Project (2005) Synergeia Webside. Retrieved in December, 2005 from http://bscl.gmd.de.

Johnson, D & Johnson, R. (1975) Learning Together and Alone: Cooperation, Competition and Individualization. Englewood Cliffs, NJ.: Prentice Hall

Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1998) Learning Together and Alone: Cooperative, Competitive, and Individualistic Learning. Allyn & Bacon.

Jorrín Abellán, I. M. (2006) Perfil formativo en los entornos CSCL: Un estudio de caso. Tesis Doctoral. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Jorrín-Abellán, I. M.; et al. (2007) Lo que el ojo no ve: un estudio de caso basado en procesos de indagación co(wiki)laborativos. Revista Latinoamericana de Educación a Distancia RIED. 10, 2, 75-96.

Kaye, A. R (1992) Collaborative learning through computer conferencing: The Najaden papers. N.Y: Springer-Verlag, 1992. https://doi.org/10.1007/978-3-642-77684-7

Koschmann, T. (1994) Toward a Theory of Computer Support for Collaborative Learning. The Journal of the Learning Sciences, 3, 219-225. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0303_1

Koschmann, T. (1996) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm. Mahwah, NJ. Lawrence Erlbaum.

Martínez-Monés, A., et al. (2003) Combining qualitative and social network analysis for the study of classroom social interactions. Computers and Education, special issue on Documenting Collaborative Interactions: Issues and Approaches, 41, 4, 353-368.

Piaget, J. e Inhelder, B. (1966). La psicología del infante. Madrid: Morata.

Rubia-Avi, B., et al. (2006) La formación práctica interdisciplinar de magisterio en un entorno tecnológico y colaborativo: dos años de experiencia. En Rodríguez Sumaza C. & de La Calle Velasco, M. J. (Coords.) La innovación docente ante el espacio europeo de Educación Superior. Valladolid: Universidad de Valladolid, pp. 371-382.

Wertsch, V., y James, V. (1995) Vygotsky y la formación social de la mente Barcelona. Paidos.

Zañartu, L.M (2000) Aprendizaje colaborativo: Una nueva forma de Diálogo Interpersonal y en Red Contexto Educativo Nº28 año V. http://contexto-educativo.com.ar/2003/4/nota02.htm. 25-11-2008.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record