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dc.contributor.author | Corcoba Magaña, V. | es_ES |
dc.contributor.author | Muñoz Organero, M. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2020-05-22T18:27:06Z | |
dc.date.available | 2020-05-22T18:27:06Z | |
dc.date.issued | 2014-10-05 | |
dc.identifier.issn | 1697-7912 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/144165 | |
dc.description.abstract | [EN] This paper proposes an algorithm for obtaining the optimal average speed to save fuel and improve safety. The proposed algorithm is based on genetic algorithms. The algorithm uses information about the environment, the road and the vehicle for obtaining the optimal average speed which it minimizes fuel consumption without dramatically increasing the travel time. Moreover, the proposed algorithm improves safety adapting vehicle speed to road conditions. The environment information is obtained from web services and vehicle information is obtained through the OBD2 port. The algorithm is validated in situations with and without incidents. In addition, we analyze the impact of the average speed and acceleration incidents and their impact on fuel consumption. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En este trabajo se propone un algoritmo para obtener la velocidad media óptima para ahorrar combustible y mejorar la seguridad. El algoritmo propuesto se basa en los algoritmos genéticos. El algoritmo emplea información sobre el entorno, la carretera y el vehículo para obtener la velocidad media que minimice el consumo de combustible sin incrementar drásticamente la duración del trayecto. Además, el algoritmo propuesto mejora la seguridad ya que adecua la velocidad a las condiciones de la vía. La información sobre el entorno se obtiene de servicios web y la información sobre el vehículo se obtiene a través del puerto OBD2. El algoritmo es validado en situaciones reales con incidentes de tráfico y sin ellos. Por otra parte, se analiza el impacto de la velocidad media y los incidentes de tráfico en las aceleraciones y su influencia en el consumo de combustible. | es_ES |
dc.description.sponsorship | The research leading to these results has received funding from the ARTEMISA project TIN2009-14378-C02-02 within the Spanish "Plan Nacional de I+D+I" and from the Spanish Ministerio de Economía y Competitividad funded projects IRENE (PT-2012-1036-370000), COMINN (IPT-2012-0883-430000) and REMEDISS (IPT-2012-0882-430000) within the INNPACTO program. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Elsevier | es_ES |
dc.relation.ispartof | Revista Iberoamericana de Automática e Informática industrial | es_ES |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Eco-driving | es_ES |
dc.subject | Advanced Driver Assistance Systems | es_ES |
dc.subject | Genetic Algorithms | es_ES |
dc.subject | Android | es_ES |
dc.subject | Intelligent Transport System | es_ES |
dc.subject | Conducción eficiente | es_ES |
dc.subject | Sistemas de ayuda a la conducción | es_ES |
dc.subject | Algoritmos Genéticos | es_ES |
dc.subject | Sistemas Inteligentes de Transporte | es_ES |
dc.title | Algoritmo para el cálculo de la velocidad media óptima en una ruta (ASGA) | es_ES |
dc.title.alternative | ASGA: Algorithm to obtain the optimal average speed on a route | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.1016/j.riai.2014.08.004 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//TIN2009-14378-C02-02/ES/Arquitectura Para La Eficiencia Energetica Y Sostenibilidad En Vehiculos/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/MINECO//IPT-2012-1036-370000/ES/Incentivación del reciclaje de embases con NFC en Españá IRENE/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/MINECO//IPT-2012-0883-430000/ES/COMINN/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/MINECO//IPT-2012-0882-430000/ES/REMEDISS/ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Corcoba Magaña, V.; Muñoz Organero, M. (2014). Algoritmo para el cálculo de la velocidad media óptima en una ruta (ASGA). Revista Iberoamericana de Automática e Informática industrial. 11(4):435-443. https://doi.org/10.1016/j.riai.2014.08.004 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.1016/j.riai.2014.08.004 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 435 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 443 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 11 | es_ES |
dc.description.issue | 4 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1697-7920 | |
dc.relation.pasarela | OJS\9436 | es_ES |
dc.contributor.funder | Ministerio de Ciencia e Innovación | es_ES |
dc.contributor.funder | Ministerio de Economía y Competitividad | es_ES |
dc.description.references | Af Wåhlberg, A. E. (2007). Long-term effects of training in economical driving: Fuel consumption, accidents, driver acceleration behavior and technical feedback. International Journal of Industrial Ergonomics, 37(4), 333-343. doi:10.1016/j.ergon.2006.12.003 | es_ES |
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dc.description.references | Ericsson, E. (2001). Independent driving pattern factors and their influence on fuel-use and exhaust emission factors. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 6(5), 325-345. doi:10.1016/s1361-9209(01)00003-7 | es_ES |
dc.description.references | Hegerty, B., Hung, C.C., Kasprak, K., 2009. A Comparative Study on Differential Evolution and Genetic Algorithms for Some Combinatorial Problems.URL: http://www.micai.org/2009/proceedings/../cd/ws../paper88. micai09. pdf. | es_ES |
dc.description.references | Higgins, P., Williams, G., 2012. Vehicle Fuel Consumption Calculator. U.S. Patent No. 8,340,925. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office. | es_ES |
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dc.description.references | O’Connor J.J., Robertson F. E.,“Student's t-test,” MacTutor History of Mathematics archive, University of St Andrews, http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/Biographies/Gosset.html. | es_ES |
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dc.description.references | Villeta, M., Lahera, T., Merino, S., Zato, J. G., Naranjo, J. E., & Jiménez, F. (2012). Modelo para la Conducción Eficiente y Sostenible basado en Lógica Borrosa. Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI, 9(3), 259-266. doi:10.1016/j.riai.2012.05.009 | es_ES |