Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Giayetto, Victor Olegario | es_ES |
dc.contributor.author | Peirotti, María Gabriela | es_ES |
dc.contributor.author | Aimaretto, Claudia Beatriz Ramona | es_ES |
dc.contributor.author | Vera, Marcos Agustín | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-02-16T08:56:23Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T08:56:23Z | |
dc.date.issued | 2020-12-31 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/161410 | |
dc.description.abstract | [EN] COVID-19 has broken into the lives of the world’s citizens, forcing to quarantine. Higher Education was no stranger to this phenomenon. The face-to-face became virtual. Students’ vision is important in this setting. An observational, descriptive, quantitative and qualitative study was carried out for Microbiology and Parasitology students from the Medicine career at the National University of Villa María, Córdoba province; Argentina; in order to know their opinion regarding this drastic move and to know about the perceived difficulties. The main obstacles were: 24.2% overload of activities, 16.5% lack of contact with teachers, 13.2% not being clear on the course objectives; 4.4% lack of time, 3.3% fear of failure, 3.3% absence of practical classes, 2.2% working and studying at the same time. The positive aspects of this modality were: 37.83% availability of time to organize, organize and study at their own pace; 32.43% delivery of teachers and organization of the Institution in the face of this crisis; 10,81% recorded theoretical classes are a good tool to prove; 9.45% highlighted behavioral changes, learning new tools to study and 6.75% self-learning. 12.16% did not rescue any positive aspect. It is important to diagnose the perception of the students in this context to avoid difficulties when designing and accrediting such curricular spaces. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] COVID-19 ha irrumpido en la vida de los ciudadanos del mundo obligando a la cuarentena. La Educación Superior no fue ajena a este fenómeno. Lo presencial se transformó en virtual. La visión de los estudiantes es importante en este escenario. Se realizó un estudio observacional, descriptivo cuantitativo y cualitativo a los estudiantes de Microbiología y Parasitología de la carrera de Medicina de la Universidad Nacional de Villa María, provincia de Córdoba; Argentina; con el objeto de conocer su opinión respecto de esta mudanza drástica y saber sobre las dificultades percibidas. Los mayores obstáculos fueron: 24,2 % sobrecarga de actividades, 16,5 % carencia de contacto con los docentes, 13,2 % no tener claridad en los objetivos del curso; 4,4 % falta de tiempo, 3,3 % miedo a fracasar, 3,3 % ausencia de clases prácticas, 2,2 % trabajar y estudiar al mismo tiempo. Como aspectos positivos de esta modalidad se rescató: 37,83 % disponibilidad de tiempo para ordenarse, organizarse y poder estudiar a su ritmo; 32,43 % entrega de los docentes y organización de la Institución ante esta crisis; 10,81 las clases teóricas grabadas son una buena herramienta para acreditar; 9,45 % resaltó cambios de conducta, aprendizajes de nuevas herramientas para estudiar y 6,75% auto aprendizaje. 12,16 % no rescató ningún aspecto positivo. Es importante diagnosticar la percepción de los discentes en este contexto para evitar dificultades a la hora de diseñar y acreditar tales espacios curriculares. | es_ES |
dc.description.sponsorship | Los autores del presente trabajo quieren agradecer de manera especial a los estudiantes que han colaborado respondiendo la encuesta, las autoridades del Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Villa María y especialmente a los encargados de las tutorías para docentes. Sin ellos hubiera sido imposible pasar de la modalidad presencial a la modalidad virtual en tan corto tiempo. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Students’ perception | es_ES |
dc.subject | Virtual mode | es_ES |
dc.subject | Medicine career | es_ES |
dc.subject | Pandemic | es_ES |
dc.subject | Percepción de los estudiantes | es_ES |
dc.subject | Modalidad virtual | es_ES |
dc.subject | Carrera de Medicina | es_ES |
dc.subject | Pandemia | es_ES |
dc.title | Modalidad virtual en una disciplina en la carrera de Medicina en tiempos de pandemia: percepción de los estudiantes | es_ES |
dc.title.alternative | Virtual mode in a discipline in the Medicine career in times of pandemic: students’ perception | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2020.14040 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Giayetto, VO.; Peirotti, MG.; Aimaretto, CBR.; Vera, MA. (2020). Modalidad virtual en una disciplina en la carrera de Medicina en tiempos de pandemia: percepción de los estudiantes. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 18(2):67-80. https://doi.org/10.4995/redu.2020.14040 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2020.14040 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 67 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 80 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 18 | es_ES |
dc.description.issue | 2 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1887-4592 | |
dc.relation.pasarela | OJS\14040 | es_ES |
dc.description.references | Borges, F. (2005). La frustración del estudiante en línea. Causas y acciones preventivas. Digithum (en línea) 2005, (7). (fecha de consulta: 15 de julio de 2020) ISSN: 1575- 2275. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55000706 | es_ES |
dc.description.references | Choi, H., Lee Y., Jung, I., Latchem C. (2013). The extent of and reasons for non reenrolment: A case of Korea National Open University. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(4). https://doi.org/10.19173/irrodl.v14i4.1314 | es_ES |
dc.description.references | Conrad, D.L. (2002). Engagement, Excitement, Anxiety, and Fear: Learners' Experiences of Starting an Online Course, American Journal of Distance Education, 16(4), 205-226. https://doi.org/10.1207/S15389286AJDE1604_2 | es_ES |
dc.description.references | Dabbagh, N. (2007). The online learner: characteristics and pedagogical implications Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, Vol. 7(3), 217-226. | es_ES |
dc.description.references | de Miguel Díaz, F., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L., Argüelles Laviana, M.C. (2011). Evaluación de la satisfacción de los participantes en la formación profesional para el empleo. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 17(1). https://doi.org/10.7203/relieve.17.1.4120 | es_ES |
dc.description.references | Dupin-Bryant P. (2004). Pre-entry variables related to retention in online distance education. American Journal of Distance Education, 18(4), 199-206. https://doi.org/10.1207/s15389286ajde1804_2 | es_ES |
dc.description.references | Duque, L.C., Duque, J.L., Surinach, J. (2013). Learning outcomes and dropout intentions: an analytical model for Spanish universities. Educational Studies, 39(3), 261-284. https://doi.org/10.1080/03055698.2012.724353 | es_ES |
dc.description.references | Fozdar, B., Kumar, L., Kannan, S. (2006). Study of the Factors Responsible for the Dropouts from the BSc Programme of Indira Gandhi National Open University. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 7(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v7i3.291 | es_ES |
dc.description.references | Frankola, K. (2001). Why online learners dropout. Workforce Management, 80, 53-58. | es_ES |
dc.description.references | Galusha, J.M. (1998). Barriers to learning in distance education. Interpersonal computing and technology: an electronic journal for the 21st century. 1998. Disponible en: http://www.infrasctruction.com/barriers.htm (fecha de consulta 15 de julio 2020) | es_ES |
dc.description.references | García Aretio, L. (2019). El problema del abandono en estudios a distancia. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1): 245-270. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22433 | es_ES |
dc.description.references | Grebennikov, L., Shah, M. (2012). Investigating attrition trends in order to improve student retention. Quality Assurance in Education, 20(3), 223-236. https://doi.org/10.1108/09684881211240295 | es_ES |
dc.description.references | Jun, J. (2005). Understanding E-dropout? International Journal on E-Learning, 4(2), 229- 240. https://doi.org/10.1007/978-3-540-31849-1_23 | es_ES |
dc.description.references | Meza Cano, J.M. (2010). La interacción profesor-alumno en la educación a distancia. Revista Educ@upn. Revista Universitaria, 3. ISSN: 2007-2686 | es_ES |
dc.description.references | Moncada Mora, L. (2014). La integración académica de los estudiantes universitarios como factor determinante del abandono de corto plazo. Un análisis en el Sistema de Educación Superior a Distancia del Ecuador. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 173-196. https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12683 | es_ES |
dc.description.references | Montalvo, D.R. (2012). La retención y la deserción en línea: fenómeno de un modelo educativo virtual. HETS Online Journal, 2(2). Muilenburg L., Z. Berge. (2005). Student barriers to online learning: A factor analytic study. Distance Education, 26:1, 29-48. https://doi.org/10.1080/01587910500081269 | es_ES |
dc.description.references | Prendergast, G.A. (2003). "Keeping online student dropout numbers low", Global-Ed. com, 2003. [Online: 15 de Julio de 2020]. Disponible en: http://www.globaled. com/articles/GerardPrendergast2003.pdf | es_ES |
dc.description.references | Roso-Bas, F., Pades, A., García, E. (2016). Emotional variables, dropout and academic performance in Spanish nursing students. Nurse Education Today, 37, 53-58. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.11.021 | es_ES |
dc.description.references | Rugeles Contreras, P.A., Mora González, B., Metaute Paniagua, P.M. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista de Investigación (en línea), 12(2), 132-138. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a14 | es_ES |
dc.description.references | Simpson, O. (2013). Student retention in distance education: are we failing our students? Open Learning: The Journal of Open, Distance and-Learning, 28(2), 105-119. https://doi.org/10.1080/02680513.2013.847363 | es_ES |
dc.description.references | Street, H. (2010). Factors Influencing a Learner's Decision to Drop-Out or Persist in Higher Education Distance Learning. Online Journal of Distance Learning Administration, 13(4). | es_ES |
dc.description.references | Tresman, S. (2002).Towards a Strategy for Improved Student Retention in Programmes of Open, Distance Education: A Case Study from the Open University UK. International Review of Research in Open and Distance Learning, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.19173/irrodl.v3i1.75 | es_ES |
dc.description.references | Zambrano, W.R., Medina García, V.H., Martín García, AV. (2010). Nuevo rol del profesor y del estudiante en la educación virtual. Dialéctica: Revista de Investigación, 26, 51-62. ISSN-e 0123-2592 | es_ES |
dc.description.references | Zimmerman, J. (2020). Coronavirus and the Great Online-Learning Experiment. Chronicle of Higher Education, March 10, 2020. | es_ES |