Resumen:
|
[EN] The implementation of the Bologna process in Spanish universities, which has been active for a decade as of this academic year, facilitated the implementation of multiple teaching methodologies where numerous Information ...[+]
[EN] The implementation of the Bologna process in Spanish universities, which has been active for a decade as of this academic year, facilitated the implementation of multiple teaching methodologies where numerous Information and Communication Technologies (ICTs) and e-learning tools have had a place. Thus, at this point, an analysis ought to be carried out of the impact that their use may have had on the teaching-learning process for the students. The results from such study will allow selecting the tools that could potentially optimize the results of the aforementioned process. Once the best ones among them have been identified, and taking into account their face-to-face or online nature, it will be posible to make a proposal of which teaching methodologies will lead to the best results in three possible scenarios: face-to-face, online or mixed teaching. While most reaserach in this field focuses on the academic performance as the main output to optimize, measured through the student's qualification, the present work aims at taking the student’s opinion into consideration. Therefore, the perception of the students with regards to some pedagogical tools is assessed in this work. Specifically, two tools have been selected: one face-to-face tool (an Audience Response Tool, H.R.A.) and another e-learning one (a hypermedia container) that, logically, does not require attendance. The data collection required for its posterior analysis was carried out through an ad-hoc questionnaire presented to the students of a degree offered by the University of Valencia,. The first results reflect a better reception to H.R.A., with a higher average score (higher than 8), although e-learning is postulated useful for self-evaluation.
[-]
[ES] La puesta en marcha del proceso Bolonia en las universidades españolas, del
que en el presente curso académico se cumple una década, ha ido abriendo
las puertas a múltiples metodologías docentes en las que han tenido ...[+]
[ES] La puesta en marcha del proceso Bolonia en las universidades españolas, del
que en el presente curso académico se cumple una década, ha ido abriendo
las puertas a múltiples metodologías docentes en las que han tenido cabida
numerosa Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) y
herramientas e-learning. Parece, por tanto, el momento de realizar un
análisis del impacto que su uso ha tenido en el proceso de enseñanzaaprendizaje del alumnado. Atendiendo al resultado del mismo, se dispondrá
de la información que permita seleccionar aquellas herramientas que,
potencialmente, optimizarían los resultados del proceso mencionado. Una
vez detectadas las que mejor resultado proporcionan, y atendiendo a su
carácter presencial u on-line, se estaría en disposición de proponer las
metodologías docentes que podrían obtener los mejores resultados ante tres
posibles escenarios: docencia presencial, on-line o mixta.
Atendiendo a que las investigaciones en este campo han considerado,
mayoritariamente, como output a optimizar el rendimiento académico,
medido a través la calificación del estudiante, y con la finalidad de dar
cabida a la opinión del mismo, en el presente trabajo se ha considera como
output la percepción del alumnado, medida a través de la valoración que
éste da a algunas herramientas pedagógicas. Concretamente se han
seleccionado dos de ellas: una de carácter presencial (una Herramienta de
Respuesta de Audiencia, H.R.A.) y otra e-learning (un contenedor
hipermedia) que, lógicamente, no requiere de presencialidad. La recogida de
datos que ha permitido el análisis se ha realizado a los alumnos de un grado
ofertado por la Universitat de València, a través de un cuestionario ad-hoc.
Los primeros resultados reflejan una mejor acogida a la H.R.A., con una
mayor puntuación media (superior al 8), aunque la e-learning se postula útil
para autoevaluarse.
[-]
|