Resumen:
|
[EN] The present work proposes the gamification of the subject of Corporate Criminal Law of the Degree in Law of the University of Cádiz by means of the implementation of the role playing method. The serious game, according ...[+]
[EN] The present work proposes the gamification of the subject of Corporate Criminal Law of the Degree in Law of the University of Cádiz by means of the implementation of the role playing method. The serious game, according to a proven scientific literature, brings enormous benefits in the acquisition of knowledge as well as in the development of various skills and abilities in the student body, especially highlighting the promotion of a greater degree of autonomy in the learning process.
In the proposed role play, the students, in a collaborative way, build their own knowledge around a practical assumption. This common base will be on which they must expand their investigations to solve the problems discussed, this time, based on the role assigned to each one. The roles worked, lawyer, prosecutor and judge, reproduce some of the most common professions to which the law student accesses. In this sense, by simulating a trial, each student can experience first-hand the structure and operation of the prosecution of a criminal case while exercising their oratorical and argumentative skills, which are fundamental in Law.
[-]
[ES] Se propone en el presente trabajo la gamificación de la asignatura de Derecho penal de la empresa del Grado en Derecho de la Universidad de Cádiz mediante la implementación del método de role playing. El juego serio, ...[+]
[ES] Se propone en el presente trabajo la gamificación de la asignatura de Derecho penal de la empresa del Grado en Derecho de la Universidad de Cádiz mediante la implementación del método de role playing. El juego serio, según una contrastada literatura científica, aporta enormes beneficios en la adquisición de conocimientos así como en el desarrollo de diversas destrezas y habilidades en el estudiantado, destacando especialmente el fomentar un mayor grado de autonomía en el proceso de aprendizaje.En el juego de rol propuesto, los alumnos, de modo colaborativo, van construyendo su propio conocimiento en torno a un supuesto práctico. Esta base común será sobre la que deban ampliar sus investigaciones para resolver los problemas tratados, esta vez, en base al rol asignado a cada uno. Los roles trabajados, abogado, fiscal y juez, reproducen algunas de las profesiones más habituales a las que accede el estudiante de Derecho. En este sentido, mediante la simulación de un juicio, cada alumno puede experimentar en primera persona la estructura y funcionamiento del enjuiciamiento de un caso penal a la vez que ejercitar sus habilidades oratorias y argumentativas, de carácter fundamental en Derecho.
[-]
|