[EN] In this paper we present a learning experience in which for the first time we introduce cinema as a teaching methodology in a higher level accounting course to explore the concept of ethical sensitivity.
Our study ...[+]
[EN] In this paper we present a learning experience in which for the first time we introduce cinema as a teaching methodology in a higher level accounting course to explore the concept of ethical sensitivity.
Our study shows that the ethical sensitivity achieved with the viewing of the film positively impacts the student's grade. The students most satisfied with this learning methodology were the ones who got a good answer for the question on ethics in the questionnaire- which would imply a greater ethical motivation and ethical character. However, no conclusions can be drawn about the significance of the impact on the qualification of ethical motivation or the ethical character developed in all students through this experience.
Our study makes a valuable contribution to the literature by describing a teaching experience with good results that can be inspiring for other teachers and with interesting findings in the field of the theory of ethical behavior, exploring concepts such as sensitivity, motivation and ethical character, not only theoretically but also applied through the responses received from the participants. Our research also opens up interesting avenues for future research.
[-]
[ES] En este trabajo narramos una experiencia de aprendizaje en la que por primera vez introducimos el cine como metodología docente en un curso de contabilidad de nivel superior para explorar fundamentalmente el concepto ...[+]
[ES] En este trabajo narramos una experiencia de aprendizaje en la que por primera vez introducimos el cine como metodología docente en un curso de contabilidad de nivel superior para explorar fundamentalmente el concepto de sensibilidad ética. Nuestro estudio evidencia que la sensibilidad ética lograda con el visionado de la película impacta positivamente en la calificación del estudiante. Los estudiantes más satisfechos con esta metodología de aprendizaje son los que mejor respondieron la pregunta sobre ética del cuestionario, lo que implicaría una mayor motivación ética y carácter ético. No obstante, los resultados no permiten extraer conclusiones generales sobre la significatividad del impacto en la calificación de la motivación ética sobre el carácter ético desarrollado en los estudiantes a través de esta experiencia. Nuestro trabajo realiza una valiosa contribución a la literatura al describir una experiencia docente con buenos resultados que puede ser inspiradora para otros docentes y con interesantes aportaciones en el terreno de la teoría de los comportamientos éticos explorando conceptos como sensibilidad, motivación y carácter ético, no solo en el plano teórico sino también aplicado a través de las respuestas recibidas por parte de los participantes y abre además interesantes vías para la investigación futura.
[-]
|