Resumen:
|
[EN] Up until the Covid-19 pandemic and the ensuing state of alarm that altered its
normal functioning the museum didn’t have a clear strategy regarding its
digital aspects. During those months of uncertainty and growing ...[+]
[EN] Up until the Covid-19 pandemic and the ensuing state of alarm that altered its
normal functioning the museum didn’t have a clear strategy regarding its
digital aspects. During those months of uncertainty and growing online
activity, there has been an increasing need for the museum to question the
usual ways of doing. In the face of this new reality, it’s clear that we need to
define and implement a new and all-encompassing digital strategy.
But what does “digital strategy” mean? What are the implications?
It will probably require reviewing the museum project itself and the museum's
objectives, deepening the knowledge of the public, defining a content strategy
and a clear user experience, reviewing the communication channels and doing
so in terms of accessibility.
Asking what museum accessibility currently means and what digital
accessibility is can help the museum identify the challenges it still faces in this
area.
This reflection is part of the Diagnosis of Accessibility of the Museums of the
Basque Country project, which we at K6 Gestión Cultural have carried out
this year at the request of the Basque Government. Currently, from the working
group that makes up the team, we continue researching on the digital
accessibility of museums.
[-]
[ES] Desde el museo quizá hasta la llegada de la pandemia Covid19 y la
consiguiente declaración del estado de alarma, que alteró el funcionamiento
habitual de este espacio, no ha habido una estrategia clara en torno a ...[+]
[ES] Desde el museo quizá hasta la llegada de la pandemia Covid19 y la
consiguiente declaración del estado de alarma, que alteró el funcionamiento
habitual de este espacio, no ha habido una estrategia clara en torno a su
dimensión digital. En estos meses el museo ha pasado por varios procesos que
han puesto de manifiesto la necesidad de cuestionar sus propias prácticas en
un contexto bañado por la incertidumbre y el peso de la actividad no
presencial. Ante esta realidad, la necesidad de la definición de una
ESTRATEGIA DIGITAL como una línea transversal del museo, se ha situado
como una prioridad. Pero, ¿qué significa “estrategia digital”, ¿qué implica?
Seguramente requiere revisar el propio proyecto museístico, los objetivos del
museo, profundizar en el conocimiento de los públicos, definir una experiencia
de persona usuaria clara, una estrategia de contenidos, los canales de
comunicación, y hacerlo en términos de ACCESIBILIDAD.
Plantear qué significa actualmente accesibilidad en el museo y qué significa
accesibilidad digital puede ayudar a identificar los retos que aún tiene en esta
materia.
Esta reflexión se enmarca en el proyecto Diagnóstico de Accesibilidad de los
Museos de Euskadi, desarrollado por K6 Gestión Cultural en 2020 por
solicitud de Gobierno Vasco. Actualmente, desde el grupo que conforma el
equipo de trabajo seguimos investigando en torno a la accesibilidad digital en
los museos.
[-]
|