Anderson, T. (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
Castro, M. D. B., Tumibay, G. M. (2021). A literature review: efficacy of online learning courses for higher education institutions using meta-analysis. Education and Information Technologies, 26, 1367-1385. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10027-z
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. Naciones Unidas.
[+]
Anderson, T. (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
Castro, M. D. B., Tumibay, G. M. (2021). A literature review: efficacy of online learning courses for higher education institutions using meta-analysis. Education and Information Technologies, 26, 1367-1385. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10027-z
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. Naciones Unidas.
Cuban, L. (1992). Curriculum stability and change. En Jackson, P. (Ed.) Handbook of research on curriculum. Macmillan. Pp. 216-247.
Fernández Enguita, M. (2018). Hacia la hiperaula. Cuadernos de pedagogía, 487, 12-14.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
Furman, M. y Larsen, M.E. (2020). Aprendizaje Basado en Proyectos: ¿cómo llevarlo a la práctica? Documento Nº3. Proyecto Las preguntas educativas. CIAESA.
Furman, M.; Larsen M.E. y Bellomo, A. (2020) Metacognición: ¿cómo formar estudiantes capaces de regular su propio proceso de aprendizaje? Documento Nº7. Proyecto Las preguntas educativas. CIAESA.
Furman, M.; Larsen, M.E. y Weinstein, M. (2020) ¿Cómo seguir enseñando cuando las clases se suspenden por una emergencia? Documento Nº 2. Proyecto Las preguntas educativas. CIAESA
González, S. y Triviño, M.A. (2018). Las estrategias didácticas en la práctica docente universitaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 371-388. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7728
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.
Keengwe, J., & Kidd, T. T. (2010). Towards best practices in online learning and teaching in higher education. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 6(2), 533-541.
Kelley, T., & Littman, J. (2016). The art of innovation. Profile Books.
Kilpatrick, W. H. (1946). La función social, cultural y docente de la escuela. Losada.
Mendoza Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 343-352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Plattner, H., Meinel, C., & Weinberg, U. (2009). Design-thinking. Mi-Fachverlag.
Ritchhart, R., Church, M., & Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento. Cómo promover el compromiso, la comprensión y la autonomía de los estudiantes.
Rivas, A. (2019). ¿ Quién controla el futuro de la educación?. Siglo XXI Editores.
Schwartzman, G., Tarasow, F. Trech, M. (comps.) (2015). De la Educación a Distancia a la Educación en Línea: aportes a un campo en construcción. Homo Sapiens/FLACSO.
Ruiz-Aquino, M. (2020). El desafío de la presencialidad a la virtualidad en la educación superior en tiempos de pandemia. Desafios, 11(1), e136-e136. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.136
Ruiz Martín, H. (2020). ¿Cómo aprendemos?: una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Graó.
Tallent-Runnels, M. K., Thomas, J. A., Lan, W. Y., Cooper, S., Ahern, T. C., Shaw, S. M., Liu, X. (2006). Teaching courses online: A review of the research. Review of educational research, 76(1), 93-135. https://doi.org/10.3102/00346543076001093
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: The Autodesk Foundation.
Yunga-Godoy, D. C., Aguirre, M. I. L., Ramón-Jaramillo, L. N., & Bravo, L. P. (2016). Enfoques de la Enseñanza en Educación Universitaria: Una exploración desde la perspectiva Latinoamericana. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 20(3), 313-333.
[-]