Abstract:
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[EN] Among the foods that arrived in Europe from America at the beginning of the Modern Age,
cocoa (Theobroma cacao) was undoubtedly one of those that produced the greatest interest among
Europeans who, from the first ...[+]
[EN] Among the foods that arrived in Europe from America at the beginning of the Modern Age,
cocoa (Theobroma cacao) was undoubtedly one of those that produced the greatest interest among
Europeans who, from the first testimonies, showed an ambivalent posture between fascination and
fear towards a product to which all kinds of properties were attributed. One of the most sceptical
sectors with cocoa was the Catholic Church, considering that its consumption could go against the
rules of fasting. This controversy was the subject of numerous texts and required the intervention of
Cardinal Brancaccio to settle it. Based on the aforementioned texts, this article considers how this
controversy about the consumption of chocolate and its subsequent abandonment could have been
transferred to the world of art. To this end, the main artistic images of chocolate produced in Spain in
the seventeenth and eighteenth centuries will be analysed, showing the characteristics and evolution
in the presentation of the product and all the elements surrounding its consumption (tableware,
consumers, environments...) with the aim of demonstrating the parallel development of the religious
controversy and its artistic representation in Spain.
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[ES] De los alimentos que llegaron a Europa procedentes de América a comienzos de la Edad Moderna, sin duda, el cacao (Theobroma cacao) fue uno de los que mayor interés produjo entre lo europeos que, desde los primeros ...[+]
[ES] De los alimentos que llegaron a Europa procedentes de América a comienzos de la Edad Moderna, sin duda, el cacao (Theobroma cacao) fue uno de los que mayor interés produjo entre lo europeos que, desde los primeros testimonios, mostraron una postura ambivalente entre la fascinación y el miedo hacia un producto al que se le adjudicaba todo tipo de propiedades. Uno de los sectores más escépticos con este alimento fue la Iglesia, al considerar que su consumo podía ir en contra de las normas del ayuno católico. Esta polémica fue objeto de numerosos textos e hizo necesaria la intervención del cardenal Brancaccio para zanjarla, quedando definitivamente abandonada en el siglo XVIII. A partir de los citados textos, el presente artículo plantea cómo esta polémica en torno al consumo del chocolate y su posterior abandono pudo tener su traslación al mundo del arte. Para ello, se analizarán las principales imágenes artísticas del chocolate producidas en Europa en los siglos XVII y XVIII, con especial atención a las producidas en España, Italia y Países Bajos, mostrando así las características y evolución en la presentación del producto y de todos los elementos que rodeaban su consumo (la vajilla, los consumidores, los ambientes…) con el objetivo de demostrar el desarrollo paralelo de la polémica religiosa y de su representación artística.
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