Resumen:
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[EN] Through analysis of the history of painting we can observe various metamorphoses in its practice, from cave walls to easel painting and,
more recently, the radical hybridisation of forms in its expanded territory. ...[+]
[EN] Through analysis of the history of painting we can observe various metamorphoses in its practice, from cave walls to easel painting and,
more recently, the radical hybridisation of forms in its expanded territory. At each historical stage, an inherent aspect of the painted
image emerges, such as its past ritual and spiritual function, which has been resolved in our present day as profane ephemeral events.
This transformation of painting has intensified over the last century, where the repeated death of painting has produced a revulsive
rebirth of its practice as a mode of radical self-questioning. In this article, we delve into the term expanded painting, seeking to define
and delimit an approach to its meaning and signifier. We will analyse the precedents in the expanded territory of pictorial practice
according to Alberto Carrere and Jos Saborit, its relationship with installation after the approaches of Rosalind Kraus and its application
to painting by Almudena Fernández Fariña, as well as the relationship of these expanded practices with postmodern ideals and the
ontological aesthetics proposed for expanded painting by Mark Titmarsh. From this review, we delve into the study of a complex term,
whose use and presence in art is becoming extensive, but still with a wide margin to be pointed out.
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[ES] A través del análisis de la historia de la pintura podemos observar varias metamorfosis en su práctica; desde las paredes de las cuevas y hasta la pintura de caballete y, más recientemente, la radical hibridación de ...[+]
[ES] A través del análisis de la historia de la pintura podemos observar varias metamorfosis en su práctica; desde las paredes de las cuevas y hasta la pintura de caballete y, más recientemente, la radical hibridación de formas en su territorio ampliado. En cada etapa histórica, se desprende un aspecto inherente a la imagen pintada, como su pasada función ritual y espiritual, que se ha resuelto en nuestra actualidad como eventos efímeros profanos. Esta transformación de la pintura se ha intensificado a lo largo del último siglo, donde la reiterada muerte de la pintura ha producido un renacimiento revulsivo de su práctica como un modo de autocuestionamiento radical. En este artículo, nos adentramos en el término pintura expandida, buscando definir y acotar una aproximación a sus significados y significante. Analizaremos los precedentes en el territorio ampliado de la práctica pictórica, según Alberto Carrere y Jos Saborit, su relación con la instalación tras los planteamientos de Rosalind Kraus y su aplicación a la pintura por Almudena Fernández Fariña, así como la relación de estas prácticas expandidas con los ideales postmodernos y la estética ontológica propuesta para la pintura expandida por Mark Titmarsh. Desde esta revisión, profundizamos en el estudio de un complejo término, cuyo uso y presencial en el arte se hace extenso, pero aún con un amplio margen que apostillar.
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