Resumen:
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[EN] Mappings, AR, VR, gigaphotos, 3D... a whole series of resources that we must plan and integrate
into a global framework, that of the museum's digital strategy, and that we must base on two main
premises: on the one ...[+]
[EN] Mappings, AR, VR, gigaphotos, 3D... a whole series of resources that we must plan and integrate
into a global framework, that of the museum's digital strategy, and that we must base on two main
premises: on the one hand, we have We have to consider some resources that enrich the collection
and that can be consulted from any channel, and, on the other hand, we have to think about its
sustainability. We should not get carried away by technology, but by the type of content we have
or can generate, what we want to tell and who we want to tell. All this, a challenge.
We have verified that the most visited pages of the web, after those of practical information, are
those of the online catalog and, therefore, we have opted to enrich the web with content about the
collection with the aim of retaining users, increasing recurring users and reduce bounce rate. To
do it in a sustainable way over time, we have tried to optimize resources, both in terms of content
and platforms, always keeping the web at the center. Bearing all this in mind, we have focused our
strategy on two main channels: the agenda (promotion of events and practical information about
the museum) and the collection, focusing efforts on the creation and promotion of relevant content
focused on the museum's collections.
Content is key to connecting with the public and non-public, making the collections more
accessible, improving the user experience, spreading knowledge and working towards a more
social museum. That is why we have opted to consolidate different projects: online exhibitions
linked to the museum's programming but which at the same time offer a different experience from
the face-to-face one; betting on audiovisual and immersive formats, such as video mappings in
graffiti of Romanesque mural painting; virtual itineraries in super high resolution in the museum
app; photographed in super high resolution and creation of 3D models of the outstanding works in
the collection for educational and accessibility purposes... In short, enriching online collections
with new narratives that optimize the digital content they generate.
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[ES] Mappings, realidad aumentada, realidad virtual, gigafotos, 3D… toda una serie de recursos que debemos planificar e integrar en un marco global, el de la estrategia digital del museo, y que tenemos que fundamentar con ...[+]
[ES] Mappings, realidad aumentada, realidad virtual, gigafotos, 3D… toda una serie de recursos que debemos planificar e integrar en un marco global, el de la estrategia digital del museo, y que tenemos que fundamentar con dos premisas principales: por un lado, tenemos que plantearnos unos recursos que enriquezcan la colección y que sean consultables desde cualquier canal, y, por otro lado, tenemos que pensar en su sostenibilidad. No debemos dejarnos llevar por la tecnología, sino por el tipo de contenido que tenemos o podemos generar, lo que queremos contar y a quien queremos contárselo. Todo ello, un reto. Hemos constatado que las páginas más visitadas de la web, después de las de información práctica, son las del catálogo online y, por tanto, hemos apostado por enriquecer la web de contenido sobre la colección con el objetivo de fidelizar usuarios, aumentar los usuarios recurrentes y reducir la tasa de rebote. Para hacerlo de una forma sostenible en el tiempo, hemos procurado la optimización de los recursos, tanto por lo que se refiere a los contenidos como a las plataformas, siempre manteniendo la web en el centro. Teniendo todo esto en cuenta, hemos centrado nuestra estrategia en dos vías principales: la agenda (promoción de los eventos e informaciones prácticas del museo) y la colección, focalizando los esfuerzos en la creación y promoción de contenido relevante centrado en las colecciones del museo. El contenido es clave para conectar con el público y el no público, hacer las colecciones más accesibles, mejorar la experiencia del usuario, extender el conocimiento y trabajar para un museo más social. Por eso hemos apostado por consolidar diferentes proyectos: las exposiciones en línea vinculadas a la programación del museo pero que a la vez ofrecen una experiencia distinta a la presencial; apostando por formatos audiovisuales e inmersivos, como videomappings en grafitos de la pintura mural románica; itinerarios virtuales en súper alta resolución en la app del museo; fotografiado en súper alta resolución y creación de modelos 3D de las obras destacadas de la colección con finalidades educativas y de accesibilidad… En definitiva, enriquecer las colecciones online con nuevas narrativas que optimicen los contenidos digitales que van generando.
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