- -

Els adjectius en les descripcions dels personatges literaris. Seqüències didàctiques i ensenyament reflexiu en l alfabetització inicial

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Els adjectius en les descripcions dels personatges literaris. Seqüències didàctiques i ensenyament reflexiu en l alfabetització inicial

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Santolària Òrrios, Alícia es_ES
dc.date.accessioned 2023-01-17T07:58:51Z
dc.date.available 2023-01-17T07:58:51Z
dc.date.issued 2022-12-29
dc.identifier.issn 1133-4770
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/191362
dc.description.abstract [EN] Research on the teaching of grammar in the context of writing shows the positive effects on children s writ­ing. Nevertheless, there are still few studies on grammar teaching at an early age and even less under the parameters of pedagogical grammar characterized by reflecting on use from the metalinguistic activity. In this article, we contextualize the teaching of the adjective at an early age in a writing didactic sequence based on descriptions of female literary characters, which has been carried out in two groups of students (one with 5-6 year-olds and another one with 7-8 year-olds) from a Valencian public school. The results show that children participating in the research make more use of the adjectives and, as a result, there is an improvement in the texts as children provide the information that allows the characters to be particularized. es_ES
dc.description.abstract [CA] La recerca sobre l'ensenyament de la gramàtica en context d'escriptura mostra els efectes positius en els escrits dels infants. Però hi ha pocs estudis encara sobre ensenyament gramatical en edats primerenques i menys encara sota els paràmetres de la gramàtica pedagògica caracteritzada per reflexionar sobre l'ús a partir de l'activitat metalingüística. En aquest article contextualitzem l'ensenyament de l'adjectiu en edats primerenques en una seqüència didàctica d'escriptura sobre descripcions de personatges literaris femenins que es porta a terme en dos grups d'alumnes (amb 5-6 anys i 7-8 anys) d'una escola pública valenciana. Els resultats mostren que els infants que participen en la recerca incrementen l'ús dels adjectius i, com a con­seqüència d'aquest fet, s'observa una millora dels textos en tant que els infants aporten la informació que permet particularitzar els personatges. es_ES
dc.language Catalán es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Lenguaje y Textos es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Adjective es_ES
dc.subject Description es_ES
dc.subject Early literacy es_ES
dc.subject Grammar teaching es_ES
dc.subject Intervention sequences es_ES
dc.subject Adjectiu es_ES
dc.subject Alfabetització inicial es_ES
dc.subject Descripcions es_ES
dc.subject Ensenyament de la gramàtica es_ES
dc.subject Seqüència didàctica es_ES
dc.title Els adjectius en les descripcions dels personatges literaris. Seqüències didàctiques i ensenyament reflexiu en l alfabetització inicial es_ES
dc.title.alternative Adjectives in the descriptions of literary characters. Teaching intervention sequences and reflective teaching in early literacy es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/lyt.2022.18010
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Santolària Òrrios, A. (2022). Els adjectius en les descripcions dels personatges literaris. Seqüències didàctiques i ensenyament reflexiu en l alfabetització inicial. Lenguaje y Textos. (56):71-86. https://doi.org/10.4995/lyt.2022.18010 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/lyt.2022.18010 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 71 es_ES
dc.description.upvformatpfin 86 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 56 es_ES
dc.identifier.eissn 2530-0075
dc.relation.pasarela OJS\18010 es_ES
dc.description.references AFANÁSIEV, A. (2004). La niña sabia. En El anillo mágico y otros cuentos populares rusos (pp. 257-259). Páginas de espuma. es_ES
dc.description.references ÁLVAREZ, ANGULO T. (2007). A vueltas con el resumen escolar. Esta vez, en la pizarra, con tiza y borrado. Didáctica. Lengua y Literatura, 19, 13-30. es_ES
dc.description.references AMADES, J. (1982). La Dent d’or. En Folklore de Catalunya (vol. I, pp. 524-531). Editorial Selecta. es_ES
dc.description.references BIGAS, M. (2006). La segmentació de textos en paraules. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 40, 30-36. es_ES
dc.description.references BIGAS, M., GIL, R. (2009). L’activitat metalingüística durant una tasca de segmentació d’un text en paraules, a 2n de Primària. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 48, 67-77. es_ES
dc.description.references BIGAS, M., CARCELLER, P., CORREIG, M. FONS, M. RÍOS, I. (2001). La actividad metalingüística en la enseñanza de la lectura y la escritura. Análisis de situaciones en aulas de 3 y 5 años. En A. Camps (coord.). El aula como espacio de investigación y reflexión. Investigaciones en didáctica de la lengua (pp. 129-145). Graó. es_ES
dc.description.references BRUNER, J. (1985). La parla dels infants. Eumo editorial. es_ES
dc.description.references BISQUERRA, R., DORIO, I., GÓMEZ, J., LATORRE, A., MARTÍNEZ, F., MASSOT, I., MATEO. J., SABARIEGO, M., SANZ MARTINEZ, A., TORRADO, M., VILÀ, R. (2014). Metodología de la investigación educativa. Cuarta Edición. Editorial: La Muralla S.A. es_ES
dc.description.references CAMPS, A. (1986). La gramàtica a l’escola bàsica entre els 5 i els 10 anys. Algunes reflexions i propostes. Barcanova Educació. es_ES
dc.description.references CAMPS, A. (comp.) (2003). Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Graó. es_ES
dc.description.references CAMPS, A., ZAYAS, F. (coords.) (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. Graó. es_ES
dc.description.references CAMPS, A. (2020). Repensar la enseñanza de la gramática. Una revisión de conceptos. En J. Ballester & N. Ibarra Entre la lectura, la escritura y la educación. Paradigmas de investigación en didáctica de la literatura y la lengua (pp. 95-106). Narcea Ediciones. es_ES
dc.description.references CAMPS, A., MILIAN, M. (2017). Cap a una gramàtica per a l’ensenyament: definició i caracterització. Caplletra, 63, 217-243. https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10400 es_ES
dc.description.references CAMPS, A., FONTICH, X. (2019). Teachers’ concepts on the teaching of grammar in relation to the teaching of writing in spain: a case study. L1-Educational Studies in Language and Literature, 19, 1-36. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.02.02 es_ES
dc.description.references CASAS, M., & COMAJOAN, L. (coords.) (2017). Noves perspectives per a l’ensenyament-aprenentatge de la gramàtica: cap a una gramàtica pedagògica. Caplletra, 63. https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10395 es_ES
dc.description.references CASAS, M. (2017). Los conocimientos sobre la distinción temporal básica en alumnos de educación primaria. Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 40, 9-15. es_ES
dc.description.references CASAS, M. (2014). Interacción, uso lingüístico y construcciones del saber gramatical en la educación primaria. Tejuelo: Didactica de la Lengua y la Literatura, 10, 65-83. es_ES
dc.description.references CASAS, M. (2013). La construcció del coneixement sobre el verb en alumnes de 3r i 6è d’ educació primària. Bellaterra: journal of teaching and learning Language and literature, 2, 43-64. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.462 es_ES
dc.description.references CUTILLAS, L. (2014). Un texto, un buen texto, un texto major: los adjetivos y la calidad de los textos. Articles de Didàctica de la llengua i la literatura, 65, 28-36. es_ES
dc.description.references CUTILLAS, L. (2017). L’ús dels adjectius al llarg del desenvolupament tardà del català. [Tesi doctoral: LCiA_TESI.pdf (ub.edu)]. es_ES
dc.description.references DECRET 108/2014, de 4 de juliol del Consell pel qual establix el currículum i desplega l’ordenació general de l’Educació Primària a la Comunitat Valenciana. [2014/6347]. http://www.docv.gva.es/datos/2014/07/07/pdf/2014_6347.pdf es_ES
dc.description.references DOLZ, J. (2009). Los cinco grandes retos de la formación del profesorado, Comunicació presentada en el V SIGET (Simposio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais Internacional –O Ensino em Foco. Agost de 2009, Caxias do Sul, RS, Brasil). es_ES
dc.description.references DOLZ, J., NOVERRAZ, M., SCHNEUWLY, B. (2001). Séquences didactiques pour l’oral et pour l’écrit. Editions de Boeck. es_ES
dc.description.references DOLZ, J., ABOUZAÏD, M., CUSIN, V.M. (2018). Grammaire, lèxique et orthographe pour enseigner la production écrite. En Dolz, J. & Gagnon, R. (dir.), Former à enseigner la production écrite. Presses Universitaires du Septentrion, 265-286. https://doi.org/10.4000/books.septentrion.26996 es_ES
dc.description.references FERRER, M. & MIRÓ, M. (1999). Connectors i producció escrita en primer cicle de primària. Articles de Didàctica de la llengua i la literatura, 17, 31-41. es_ES
dc.description.references FONTICH, X. (2017). Ensenyar gramàtica: quan el perquè articula el què i el com. Articles de Didàctica de la llengua i la literatura, 72, 7-12. es_ES
dc.description.references FONTICH, X., GARCÍA-FOLGADO, M.J. (2018). Grammar instruction in the Hispanic area: The case of Spain with attention to empirical studies on metalinguistic activity. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, 1-39. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.02 es_ES
dc.description.references FONTICH, X., VAN RITJ, J.H.M., GAUVIN, I. (2020). Research on L1 grammar in scholing: Mediation at the heart of learning grammar. Introduction to a special issue. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-13. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2020.20.03.01 es_ES
dc.description.references FONS, M. (2016). Métodos de enseñanza de la lectura y la escritura. En Fons, M. & Palou, J. (coords.). Didáctica de la lengua y la literatura en educación infantil (pp. 211-222). Síntesis. es_ES
dc.description.references GIL, R. (2011). Reflexionar sobre la llengua per aprendre a escriure. Guix, 371, 23-26. es_ES
dc.description.references GIL, R. M. (2016). Interpretar i millorar les escriptures infantils: dificultats i reptes. Llengua, societat i comunicació: revista de sociolingüística de la Universitat de Barcelona, 14, 30-37. https://doi.org/10.1344/LSC-2016.14.5 es_ES
dc.description.references LLAURADÓ, A., TOLCHINSKY, L. (2013). Growth of text-embedded lexicon in Catalan: From chilhood to adolescence. First Language, 33, 628-653. https://doi.org/10.1177/0142723713508861 es_ES
dc.description.references MATA, J., NÚÑEZ, M.P., RIENDA, J. (2015). Didáctica de la llengua y la literatura. Ediciones Pirámide. es_ES
dc.description.references MÉNDEZ, A. (2014). Una experiència d’ensenyament de coneixements gramaticals al cicle inicial. Articles de Didàctica de la llengua i la literatura, 60, 87-98. es_ES
dc.description.references MILIAN, M., RIBAS, T. (2016). La reflexión metalingüística y la gramática. En Fons, M. & Palou, J. (coords.). Didáctica de la lengua y la literatura en educación primaria (pp. 213-226). Síntesis. es_ES
dc.description.references MILLÁN, Mª.R. (1988). Consideraciones sobre la adquisición del adjetivo y su semántica. Cauce, Revista de Filología y su didáctica, 11, 269-285. es_ES
dc.description.references MYHILL, D. (2018). Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, 1-21. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.04 es_ES
dc.description.references REAL DECRETO 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE de 1 de marzo de 2014. es_ES
dc.description.references RIBAS, T. (2010). Aprender sobre el verbo en cuatro lenguas. Análisis de la noción de verbo en cuatro manuales de lenguas distintas de 3º de ESO. En Ribas, T. (coord.), Libros de texto y enseñanza de la gramática (pp. 55-75). Graó. es_ES
dc.description.references RIBAS, T., RODRÍGUEZ-GONZALO, C., DURÁN, C. (2020). El aprendizaje de la escritura de textos de opinión en alumnos de Primaria: análisis de la actividad metalingüística, de los conceptos sobre la escritura y de los productos finales. Indagatio Didactica, 12 (2), 33-54. https://doi.org/10.34624/id.v12i2.17436 es_ES
dc.description.references REIG, A., BEAUMAMOIR-SECQ, M., MARCOTTE, S. (2020). Editors’ note: Current research on grammar teach-ing. Plural perspectives. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13 (2), 1-21. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.907 es_ES
dc.description.references RODRÍGUEZ-GONZALO, C. (2015). Reflexión metalingüística y enseñanza de la gramática en Educación Primaria. En Mata, J. (coord.). Didáctica de la lengua y la literatura, (pp. 149-178). Ediciones Pirámide. es_ES
dc.description.references RODRÍGUEZ-GONZALO, C., GARCÍA FOLGADO, M.J. (eds.) (2014). La enseñanza de la gramática: pasado, presente y futuro. Lenguaje y textos, 40. es_ES
dc.description.references RODRÍGUEZ-GONZALO, C., GARCÍA PASTOR, M.D. (2017). Gramática y enseñanza de las lenguas. Cauce, 40. https://drive.google.com/file/d/1-lwQj9cPreqBByCkqZqPNkWP83nEVv0r/view es_ES
dc.description.references RODRÍGUEZ-GONZALO, C., ZAYAS, F. (2017). La relación entre conocimientos gramaticales y el aprendizaje de prácticas discursivas: el adjetivo como ejemplo. Caplletra, 63, 245-277. https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10401 es_ES
dc.description.references RODRÍGUEZ-GONZALO, C. (2021). Una gramática escolar interlingüística. Hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 21, 33-55. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.21.2 es_ES
dc.description.references RODRÍGUEZ-GONZALO, C. (2022). Situacions d’aprenentatge per a la reflexió interlingüística. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 94, 41-46. es_ES
dc.description.references SÁNCHEZ, S. (2014). La alfabetización inicial en los últimos 25 años: de los métodos de lectura a las prácticas docentes para enseñar a leer y escribir. En Romero, M; Jiménez, R. (Coords.) Hacia una educación lingüística y literaria: Homenaje a los 25 años del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura (1987-2012). UCA. es_ES
dc.description.references SÁNCHEZ, S., GONZÁLEZ, C. (2018). ¿Cómo es un buen maestro para ti? Aula de innovación educativa, 276, 24-28. es_ES
dc.description.references SANTOLÀRIA, A. (2014). Ensenyar els connectors al primer cicle de l’escola Primària. Tejuelo, 10, VII, 101-121. http://iesgtballester.juntaextremadura.net/web/profesores/tejuelo/ es_ES
dc.description.references SANTOLÀRIA, A. (2017a). Escriure fitxes tècniques sobre contes en Educació Infantil. En Santolària, A. & Ribera, P. (coords.) Escrivim. Seqüències didàctiques per a l’escola (pp. 23-27). Edicions del Bullent. es_ES
dc.description.references SANTOLÀRIA, A. (2017b). Escriure fitxes tècniques sobre contes en segon d’Educació Primària. En Santolària, A. & Ribera, P. (coords.) Escrivim. Seqüències didàctiques per a l’escola (pp. 28-34). Edicions del Bullent. es_ES
dc.description.references SANTOLÀRIA, A. (2017c). Conectores y secuencias didácticas en primer ciclo de educación primaria. Cauce, 40, 29–35 http://doi.org//10.12795/CAUCE es_ES
dc.description.references SANTOLÀRIA, A. (2021). La alfabetización inicial con niños y niñas de 5 a 6 años. Aspectos clave para la formación inicial docente. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 36(2), 97-112. https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i2.2665 es_ES
dc.description.references SANTOS, M.M. (2018). O ensino precoce da escrita: o ditado ao adulto mediado por sequências didáticas com recurso ao quadro interativo. [Tesi doctoral: https://ria.ua.pt/handle/10773/26159] es_ES
dc.description.references TOLCHINSKY, L., CASTILLO, C. (2016). Les percepcions de mestres i experts sobre la qualitat dels textos. Llengua, societat i comunicació: revista de sociolingüística de la Universitat de Barcelona, 14, 57-67. https://doi.org/10.1344/LSC-2016.14.8 es_ES
dc.description.references TORRALBA, M. (2012). La comprensió dels temps verbals a primària. [Tesi doctoral: https://www.tdx.cat/handle/10803/117021#page=1 ] es_ES
dc.description.references ZAYAS, F. (2004). Cap a una gramàtica pedagògica. Articles de Didàctica de la llengua i la literatura, 33, 9-26. es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem